Nu lanseras Tailwind – skomärket för ekonomiska kvinnor. Men svenska tjejer får vänta till nästa höst.
Tailwind – Nikes nya satsning
Mest läst i kategorin
Märket Tailwind kommer vara mycket billigare än Nikes andra kollektion för kvinnor, Nike for women. Än så länge har sex skomodeller utformats med priser mellan 140 kronor och 240 kronor.
Lanseringen pågår just nu i USA men Sverige får vänta.
– Inte förrän nästa höst kommer märket att finnas i butikerna i Sverige, säger Fredrik Stenberg, marknadschef för Nike till Realtid.se.
Han menar att det är väldigt tyst i Europa om lanseringen av Tailwind. När Realtid.se försöker få mer information om skorna och om förväntningarna som finns för Sverigelanseringen finns det ännu inga uppgifter att få – det är för nytt.
Nike har flera andra varumärken som Cole Haan, Nike Bauer Hockey, Hurly International och de två som kanske är de mest kända i Sverige – Nike Golf och Converse.
Nike beräknar att den här kategorin kommer dra in drygt 15,9 miljarder kronor i intäkter och därmed öka med 16,5 procent under år 2007.
Märket Tailwind kommer ge Nike möjligheter att nå en målgrupp de tidigare inte nått. Kvinnor med en lägre inkomst som tidigare inte haft möjligheten att bära deras skor.
Nike försöker ändå spela säkert med tanke på Gaps tidigare förlust, som fick bolaget att avsluta sitt koncept Forth & Towne efter endast 18 månader på marknaden. Nike anser därför att det är viktigt att Tailwind står ensam som ett märke, för att inte kannibalisera på modermärket Nike.
Företaget har stora förhoppningar på Tailwind i USA och beräknar de årliga intäkterna på drygt 2.600 miljarder kronor – trots – eller kanske på grund av – att skorna kommer vara så pass billiga.
Men hur försäljningssiffrorna kommer se ut i Sverige vågar som sagt inte Fredrik Stenberg spekulera i.
– Nej, det kan jag inte säga, säger han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.