Mellan jul och nyår åker en miljon svenskar tåg. I år är det drygt 100.000 fler resenärer än i fjol. Men det går inga fler tåg och biljetterna är snart slut.
Tågbiljetterna till jul är snart slut
Mest läst i kategorin
För de som anser att det bästa med Stockholm är tåget till Malmö kan det bli en dyster jul.
– I dag finns det nästan inga platser kvar att resa från Stockholm den 22 december och dagen innan nyårsafton. Flera avgångar är nästan helt fulla. Men under mellandagarna finns det fler platser kvar, säger Mark Vadasz, presschef på SJ.
På SJ har antal resenärer ökat med tio procent i år och den här julen har SJ runt 100.000 fler resenärer än under samma period i fjol.
Från SJ:s håll antas den allmänna ökningen bero på saker som tilltagande miljömedvetenhet, billigare biljetter och förbättrad bekvämlighet.
– Ökningen märks i julbokningen eftersom många fler har bokat sina julbiljetter mycket tidigare än i fjol, säger Mark Vadasz och tillägger att de ligger två veckor före fjolårets julbokningar.
I en tidigare artikel skrev Realtid.se att både SJ och Banverket menade att det inte går in ett enda tåg till på landets järnvägsspår. Det är fullt och ett av de största problemen är flaskhalsen från Stockholm central.
Precis som 1871 går det bara två spår söderut. Om regeringen kommer att satsa mer pengar på järnvägen återstår att se i vårbudgeten.
Det begränsade utbudet gör att de få biljetter som finns kvar under högtryck ofta återfinns i första klass. Den billigaste tågresan till Malmö den 22 december kostar till exempel 1.355 kronor.
Inom EU har man satsat på snabbtåg för att knyta samman olika delar av Europa. Järnvägsnätet har byggt ut och fler nya linjer startar i år och nästa år. En av de nyaste satsningarna är till exempel sträckan från Paris till London som invigdes den 14 november.
På de nya linjerna som binder ihop storstäderna rullar tågen inte sällan i en hastighet på 320 kilometer i timmen.
Den femte juli i år skrev The Economist en artikel om Europas tågrevolution och tog upp nya flera nya hastighetslinjer. Bland annat en som ska gå mellan Bryssel, Amsterdam och Köln.
Sverige nämndes inte i artikeln vilket kan bero på att våra snabbaste X-2000-tåg som kom för femton år sedan kör i 200 kilometer i timmen.
– Sverige är ett u-land när det gäller järnvägsinfrastruktur. Jag förstår inte varför våra politiker inte valt att investera mer i järnvägsutbyggande, säger Mark Vadasz.
Finns det något u- land man kan jämföra oss med?
– Det är svårt att säga. Men titta på motsatsen – ute i Europa. Där ser vi en kraftig utveckling av dubbelspår och snabbspår. I Sverige har vi nästan inga snabbspår och i stort sett enkelspår bortsett från stambanorna. Om vi hade haft snabbspår skulle vi kunna åka från Stockholm till Malmö på två timmar och 40 minuter.
Även om ett tåg är fullbokat kan du hoppa på och betala 50 kronor extra för en biljett ombord (inte på X-2000). Men risken finns att du inte får åka med.
Till skillnad från tåg i u-länder finns nämligen en gräns för hur många resenärer som får åka med. SJ:s komfortgaranti säger att det inte får följa med hur många personer som helst som tar upp platser i restaurangvagnen eller korridoren.
När anses ett Inter City- tåg vara fullt – när säger ni stopp?
– Det är upp till varje tågmästare att göra en komfortbedömning.
Det blir alltså ganska godtyckligt?
– Ja, på det sättet att det kan vara olika individer som bedömer. Men tågmästaren kan ju sitt tåg och vi måste garantera en bra tågresa.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.