Realtid

Tack för kaffet, Sony Ericsson

Sara Johansson
Uppdaterad: 03 sep. 2007Publicerad: 03 sep. 2007

Sony Ericsson döptes om till Samsung när JCDecaux slog på stora trumman.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte lätt att hålla reda på alla mobiltelefonjättar. Det visade ett pressmeddelande från mediebolaget JCDecaux. Där döptes Sony Ericsson till Samsung i informationsraden som är det första läsaren möter.

Från: ”Samsung och JCDecaux”

I själva verket handlar pressmeddelandet om en ny effektfull installation på Arlanda inför lanseringen av Sony Ericssons nya mobiltelefon.

När Realtid.se hör av sig till marknadschefen Carina Herley på JCDecaux, blir hon förvånad:

– Det låter jättekonstigt. Det ska jag kolla med vår informatör. Och jag ska titta med den som operativt har gjort det, säger hon och vänder sig till sin kollega som får svara inför marknadschefen vad som hänt:

”Jag har hållt på att meckat en massa med det där och vi kommer inte betala något för det här” ”Vi såg inte informationsraden utan bara rubriken och pressreleasen. Men kvar fanns informationsfältet från vår gamla pressrelease, de hade inte raderat det.” ”När jag såg det så mejlade jag tillbaka och sa att vi inte skulle betala för det eftersom det inte var korrekt”

Carina Herley vänder sig till luren igen:

– Nu har jag fått bakgrunden till vad som hänt. Vi har anlitat Münz Ålenius som gjort utskicken och de i sin tur har en underleverantör som gjort utskicket till dem. Vi har uppmärksammat det här och har sagt till vår leverantör om det här.

ANNONS

– De har tydligen skickat ut det en gång och sedan ytterligare en gång. Det ska vara åtgärdat nu, fortsätter hon.

Hur har det här påverkat ert samarbete med Münz Ålenius?

– Alla parter kan göra fel någon gång. Och hittills har de aldrig tidigare gjort fel. Det är olyckligt att det har skett, säger hon.

Varken Samsung eller Sony Ericsson har hört av sig till JCDecaux för att kräva en förklaring.

Realtid.se väljer att kontakta Tanja Sundhall på PR-byrån Münz Ålenius som håller i kontakten med mediebyrån JCDecaux. Hon är lika förvånad som Carina Herley över misstaget som skett.

Münz Ålenius anlitar Mediebevakningsföretaget Cision och det är de som i slutändan skickar ut pressmeddelandena.

Tanja Sundhall återkommer med mer information efter att hon kontaktat Cision.

– Det här är fruktansvärt. De har tydligen haft enorma it-buggar i utskicksformuläret och har skickat ett ursäktsmejl där de åtar sig hela strulet, det är det enda de kan hänvisa till, säger hon.

ANNONS

– De ska undersöka saken var det kommer från och vi ska undersöka vad vi kan göra. Vi kommer vidta alla åtgärder som finns i vår makt efter det här.

Hur kommer ert samarbete med JCDecaux att se ut efter det här?

– Jag hoppas vårat samarbete med JCDecaux inte kommer att fallera på grund av några jävla idioter som håller på att göra it-problem, säger Tanja Sundhall.

Münz Ålenius har heller inte hört något från Samsung eller Sony Ericsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS