Systembolagets försäljning ökade med 7,8 procent till 44,9 miljoner liter mätt i ren alkohol under 2009.
Systembolagets försäljning ökar

Mest läst i kategorin
Och antalet kundbesök lyfte med 6 miljoner till 114 miljoner.
Vinförsäljningen ökade med 9 procent till 181,4 miljoner liter, medan starkölsförsäljningen steg 6,9 procent till 226,9 miljoner liter. För spritdryckerna blev det ett lyft med 5,4 procent till 20,1 miljoner liter.
Men trots de positiva försäljningssiffrorna ökade inte den totala alkoholkonsumtionen i Sverige under året enligt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (Sorad). Förklaringen finns enligt Sorad i att ”fler och fler väljer att göra sin inköp i Systembolagets butiker istället för genom andra inköpskanaler”.
Cider- och blanddrycker ökade med 5,2 procent till 19,4 miljoner liter, medan Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker steg 19 procent till drygt 1 miljon liter.