Swedish Match andel av den svenska snusmarknaden sjönk till 86,6 procent under perioden augusti till september 2009.
Swedish Match tappar på snusmarknaden
Mest läst i kategorin
Det visar siffror från AC Nielsen, enligt nyhetsbyrån Direkt. Minskningen är dock modest: vid senaste mätningen var snusjättens andel 87,2 procent. Siffrorna är dessutom preliminära, varför det slutliga utfallet kan komma att variera något.
Bland ökande aktörer anger AC Nielsen dels en konkurrent, dels ett segment: British American Tobacco/Fiedler & Lundgren som säljer bland annat märket Granit, samt lågprissegmentet. Det sistnämnda, där Swedish Match är aktivt med märket Kronan, ökade från 23,2 procent av marknaden till 24,0 procent.
Swedish Match lågprissnus Kronan hade under augusti/september en andel på 13,3 procent (13,1). Granit från BAT/Fiedler & Lundgren ökade till 8,7 procent (8,3).
Swedish Match andel av lågprismarknaden uppgick till 55,4 procent (56,2) och BAT:s andel var 36,4 procent (35,7). Bland marknadens större märken kan noteras att Swedish Match snus General minskade sin andel till 6,6 procent (26,9).
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.