Realtid

Swedish Match tappar på snusmarknaden

Martin Lindgren
Uppdaterad: 12 okt. 2009Publicerad: 12 okt. 2009

Swedish Match andel av den svenska snusmarknaden sjönk till 86,6 procent under perioden augusti till september 2009.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar siffror från AC Nielsen, enligt nyhetsbyrån Direkt. Minskningen är dock modest: vid senaste mätningen var snusjättens andel 87,2 procent. Siffrorna är dessutom preliminära, varför det slutliga utfallet kan komma att variera något.

Bland ökande aktörer anger AC Nielsen dels en konkurrent, dels ett segment: British American Tobacco/Fiedler & Lundgren som säljer bland annat märket Granit, samt lågprissegmentet. Det sistnämnda, där Swedish Match är aktivt med märket Kronan, ökade från 23,2 procent av marknaden till 24,0 procent.

Swedish Match lågprissnus Kronan hade under augusti/september en andel på 13,3 procent (13,1). Granit från BAT/Fiedler & Lundgren ökade till 8,7 procent (8,3).

Swedish Match andel av lågprismarknaden uppgick till 55,4 procent (56,2) och BAT:s andel var 36,4 procent (35,7). Bland marknadens större märken kan noteras att Swedish Match snus General minskade sin andel till 6,6 procent (26,9).

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Lindgren
Martin Lindgren
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]