Realtid.se testar Indiens största snus, som är på väg att lanseras stort i Sverige.
Swedish Match får indisk konkurrens
Mest läst i kategorin
Indiska snuset Chaini Khaini är på väg att ta upp kampen med Swedish Match om de svenska snusköparnas gunst. Efter att ha funnits på ett begränsat antal försäljningsställen under ett par månader är det enligt initierade källor till Realtid.se snart dags för en större lansering, med hjälp av Swedish Match – jätten måste distribuera sina konkurrenters produkter.
Bakom Chaini Khaini står indiska Harsh International, som är Indiens största snusaktör – även om snusmarknaden i Indien är ganska begränsad jämfört med den svenska. I Sverige finns två av företagets totalt sex sorter, mango och ”spice”.
På fredagseftermiddagen förvärvar Realtid.se två dosor Chaini Khaini, en av varje tillgänglig smak, i kiosken La BonBoniere Konfektyr på Sveavägen i Stockholm. Kiosken, som drivs av Fadi Elias, tycks främst inriktad på ett stort konfektyrutbud men har även en välsorterad snuskyl. Det indiska snuset är måttligt synligt i kylen, men utanför står en liten ställning med två dosor, avsedd att locka till köp.
– Jag säljer ett par dosor Chaini Khaini om dagen, men det är en svår marknad att ta sig in på, säger Fadi Elias mellan kunderna; det råder en febril aktivitet.
– Det kommer nya sorter hela tiden, kanske en per månad, uppskattar han.
Plötsligt gör Tullinge Fotbolls sportchef Sibbe Turanli entré och köper två dosor: en General Portion åt en vän, och en Göteborgs Rapé åt sig själv. Han får testa en portion Chaini Khaini med mangosmak ur den dosa Realtid.se nyss införskaffat. Efter ett par minuter får han avge sitt omdöme.
Hur var den?
– För torr, den är inget jag tänker byta till.
Turanli uppger att man som snuskonsument är ganska märkestrogen, och att det ska ganska mycket till för att byta. Trots att han är positivt inställd till mangosmaken tänker han inte gå över till Chaini Khaini, trots att en dosa kostar 32 kronor och därmed är 8 kronor billigare än hans favoritmärke.
Hur går det för Tullinge Fotboll?
– Herrlaget ligger i division fem. Men vi satsar stort framåt.
Tillbaka på redaktionen testar Realtid.se mangoversionen av Chaini Khaini. Det känns syrligt under läppen, och en viss omtöcknad infinner sig efter en stund. Känslan övergår efter en halvtimme till direkt illamående. Det hela påminner om förra gången Realtid.se:s reporter testade snus, en portion General år 2002, som en kollega på dåvarande arbetsplats bjöd på (redaktionens enda vanesnusare är tyvärr bortrest under fredagen).
Dock är illamåendet intensivare denna gång, kanske eftersom lunchrasten ägnades åt att hitta en kiosk som sålde Chaini Khaini i stället för åt att äta. Tre kiosker – en 7-Eleven, en Pressbyrå, och en liten fristående tobaksaktör – besöktes innan Fari Elias kiosk hittades.
Enligt Swedish Match finns omkring en miljon snusare i Sverige. En femtedel av dem är kvinnor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.