Realtid

Sveriges största ska bli ännu större

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 jan. 2007Publicerad: 29 jan. 2007

Sveriges största aktie- och fondmäklare ska bli ännu större. Såväl antalet kunder som insatta medel ska öka. "Vi ska både växa med befintliga kunder och locka nya kunder", säger Avanzas vd Nicklas Storåkers i en intervju med Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med 130.000 kunder som placerar totalt 43 miljarder kronor är Avanza störst i Sverige på aktie- och fondhandel. De gör också i särklass flest affärer på Stockholmsbörsen, även om andra aktörer är större sett till omsättning.

Avanzas vd Nicklas Storåkers väljer att tala om Avanza som en bank – spararnas bank.

– Vi hade faktiskt tänkt kalla oss sparbank i vår marknadsföring, med det fick vi inte, säger Storåkers.

Det som gör att Avanza till mer en bank än bara en aktiemäklare är det breda sortimentet.

– Vi har valt bort betalningar och liknande tjänster, men annars är vi en bank där våra kunder utifrån sina depåer kan fritt välja mellan våra sparprodukter. Och allt kan göras hemifrån via datorn, säger Storåkers.

Vid sidan om den vanliga aktiehandeln har Avanza också vanligt fondsparande och pensionssparande i sitt sortiment. Även PPM ingår, och Avanza är numera också ett alternativ när det gäller tjänstepensioner. Avanza vänder sig också till institutioner, och har numera en Corporate Finance-funktion.

Men det är trots allt privatpersoner som är Avanzas främsta målgrupp, och där man också har störst chans att växa ytterligare.

När det gäller just mindre polacerare så vill Storåkers passar på att avliva en seglivad myt; den om att småsparare ofta är förlorarna när börsen svänger, främförallt när det går ned.

ANNONS

– Småsparare agerar rationellt, och de senaste fyra åren så har våra privata placerare i snitt klarat sig bättre än index. Tack vare internet har småsparare i dag tillgång till i stort sett samma information som institutionella placerare.

Att ha som mål att bli nära nog dubbelt så stor när man redan är så pass stor – för att inte säga störst – kan tyckas ambitiöst, vilket det naturligtvis också är.

– I slutet av 2008 är målet att vi ska ha 200.000 kunder, och vår marknadsandel, mätt som andelen av det totala sparandet i hela landet, ska öka från dagerns 1,3 procent till 2 procent, säger Storåkers.

Detta ska dels ske genom att växa med redan befintliga kunder.

– Våra kunder har i snitt hälften av allt sitt sparande hos oss. Vi räknar med att kunna öka den andelen. Det är ju en trend att sparare flyttar sina pengar till en och samma bank, och det ska vi utnyttja till vår fördel, säger Storåkers.

Men Avanza ska också locka till sig nya kunder.

– Genom ett ökat utbud av information och beslutstöd på nätet ska vi locka de sparare som i dag varken har tid eller möjlighet att aktivt ta egna beslut vad gäller det egna sparandet. Vi skall också börja med kapitalförvaltning, säger Storåkers, som emellertid är klar med vad som är Avanzas största konkurrensfördel.

– Vi har lägst avgifter, säger han, och tar ett exempel;

ANNONS

– Till följd av att våra avgifter är så pass mycket lägre så får en pensionssparare med en placeringshorisont på trettio år dubbelt så hög pension hos oss, jämfört med de andra stora aktörerna.

Avgifterna är generellt lägre, bland annat för att alla fasta avgifter är slopade, och Avanza Zero – Avanzas enda egna aktiefond – är helt avgiftsfri.

Vad är då hoten mot en fortsatt positiv utveckling och en större marknadsandel?

– Ett generellt hot är naturligtvis en långsiktigt svagare börsutveckling.

– Sedan möter vi ett högt inhemskt konkurrenstryck, säger Storåkers, och pekat på det faktum att allt fler aktörer satsar på internet.

Men enligt Storåkers så har Avanza till stor del gynnats av det mer utbredda internetanvändandet inom banksektorn.

– Fler internetbanker driver vår utveckling eftersom allt fler vänjer sig vid att använda nätet vid bankaffärer. Det gör att vår målgrupp blir större. Vi har till exempel märkt att vi ökar starkt i åldersgruppen 55–65 år.

Det är också främst från de större bankerna som Avanzas nya kunder kommer från.

ANNONS

Annars ser inte Nicklas Storåkers sparare som direktäger aktier som den verkliga tillväxtmarknaden. Denna utgörs istället av pensionssparande.

Kommer då Avanza med några nya sparprodukter som kan bidraga till en fortsatt ökning?

– Det är möjligt, men det är viktigt att påpeka att det i så fall inte får gå ut över kärnverksamheten. Vi vill inte tappa fokus på det vi är bra på, säger Storåkers, och tror därför inte att det är aktuellt med någon mer fond utöver Avanza Zero, som är bolagets enda egna fond.

– Vi är inte bäst på fondförvaltning, säger han.

Det innebär att alla de fonder som Avanza har i sitt sortiment – Avanza Zero undantagen – är andra bolags fonder. Avanza Zero är för övrigt en indexfond som kräver minimal aktiv förvaltning.

Avanza har växt starkt de senaste åren, och under 2006 växte antalet kunder med 25.000. Detta har lett till att kostnaderna ökat ganska rejält.

Finns det inte en risk att kostnaderna växer allt för snabbt när nu satsningen att växa fortsätter?

– Vad vi gjort är att vi ökat de fasta kostnaderna i och med att vi ökat vår kapacitet. Jag tror att förra året var något av ett ”tröskelår” och att när vi nu nått över den tröskeln så kommer inte kostnaderna att öka lika snabbt det kommande året, säger Storåkers.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]