Realtid.se presenterar Sveriges 24 lönsammaste konsultbolag. Reklambyråerna är tillbaka. Och de bästa rekryteringskonsulterna visar också en lysande lönsamhet.
Sveriges mest lönsamma konsulter
Mest läst i kategorin
Elva reklambyråer och sju rekryteringskonsulter återfinns i Realtid.se:s branschöverskridande sammanställning som baseras på Konsultguidens kartläggning.
Sveriges lönsammaste konsultbolag alla kategoreier är reklambyrån RHR Corporate Communication i Malmö med en vinstmarginal på 59 procent förra året.
Vad är hemligheten bakom RHR:s framgångar?
– Vårt koncept. Vi är endast tre medarbetare med fokus på effektivitet och med en bra delegeringsförmåga då vi anlitar frilansemdarbetare, svarar Örjan Rinnert, vd och huvudägare.
Örjan Rinnert som varit reklambyråchef i 25 år äger byrån tillsammans med Mats Hansson och Cecilia Andoff.
– Byrån har sitt ursprung i gamla RHR reklambyrå som startade 1968. I slutet av 90-talet kom Lexivision in som delägare, men jag hann ur det innan Lexivision brakade samman. Jag gick tillbaka och började experimentera med få anställda och byrån fick en ny inriktning mot institutionella kunder och bolagsinformation.
Kontoret ligger vid Gustav Adolfs torg i Malmö och de största kunderna har sina huvudkontor i Skåne. Och det är kunder som Trelleborg, Peab, Cardo och fastighetsbolaget Brinova. Långt från Stureplan.
Reklamarna är också den bransch som visar upp den högsta vinstmarginalen, 9 procent i snitt, i årets Konsultguide. Följt av rekryterings- och outplacementkonsulterna på 8 procent.
Rekryteringsbranschen domineras av stora aktörer, men av dem är det endast Proffice-ägda Antenn som visar upp en vinstmarginal på över 20 procent.
Antenn växte så det knakade 2002, men förra året dök faktureringen med 23 procent.
Enligt Affärsvärlden kännetecknas rekryteringsbranschen av sex trender:
1. Det är stora uppdrag inom outplacement i spåren av Ericssons och ABB:s neddragningar, uppdrag av engångskaraktär
2. Krav på ökad snabbhet, där kandidater till chefsjobb ska presenteras inom sex veckor mot tidigare tio veckor
3. Ökad konkurrens
4. Spirande optimism driven av börsbolagens vd-karuseller
5. Ökad efterfrågan på kvinnor
6. Ökad efterfrågan på styrelseledamöter och ledande personer med internationella erfarenheter
Lundaföretaget PAT Management med högst vinstmarginal i brasnchen, 43 procent, är fokuserat på tester.
Swedtel är den enda it- och telekomkonsulten bland de 24 lönsammaste konsultbolagen. Swedtel intar tredjeplatsen i Realtid.se:s sammanställning. Swedtel får betecknas som en doldis. Men bara i Sverige…
– Nu i veckan blev vi utsedda till det lönsammaste konsultbolaget inom telekom för andra året i rad i Hot Telecoms globala marknadsanalys, säger Pär Eriksson, Swedtels vd.
Swedtel gjorde en vinst på 80 miljoner kronor förra året och kan visa upp en vinstmarginal på 40 procent. Med 23 anställda har bolaget den högsta omsättningen per anställd, 8,7 miljoner per huvud. Men då är de 150 projektanställda inte inräknade.
Trots att Swedtel har sitt ursprung i gamla Televerket så är det inte Telia som är den stora uppdragsgivaren. Swedtel knoppades av från Telia 1999 och sedan 2002 är det utlandsägt. Men huvudkontoret ska vara kvar i Sverige.
– Vår affärsidé är att exportera det managementkunnande vi har i Sverige, säger Pär Eriksson.
Huvudägare är Worldtel i London, andra stora ägare är brittiska National Westminster Bank,tre investeringsbolag i Kuwait, en egyptisk fond och indiska Reliance Industries.
– Vår största kund är Oman Telecom, där vi ansvarar för bolagets transformering från statligt monopol till privat operatör, säger Pär Eriksson.
Andra stora uppdragsgivare är teleoperatörer i Colombia, Equador, Saudiarabien och Mellanöstern. I Europa, USA och Japan är Swedtel relativt små. I Kina däremot håller Swedtel på att expandera.
– Om tre år kommer vi att ha våra största uppdragsgivare i Kina, där vi räknar med att arbeta åt alla de tre stora operatörerna; China Telecom, China Mobile och China Netcom. Vi håller på att slutföra ett köp av ett kinesiskt konsultbolag med 300 anställda. Och vi samarbetar redan med ett tjänstebolag som ägs av det kommunistiska ungdomsförbundet i Kina, säger Pär Eriksson.FöretagBranschVinst, mkr
Vinst- marg
Oms, mkr
Antal anst
Oms/anst tkr
<td width=’145′>1. RHR </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>59%</td><td width=’40’>17</td> <td width=’40’>3</td> <td width=’45’>5667 </td>
<td width=’145′>2. PAT Management </td><td width=’58’> rekryter </td><td width=’40’>6</td> <td width=’40’>43%</td><td width=’40’>13</td> <td width=’40’>8</td> <td width=’45’> 1625 </td>
<td width=’145′>3. Swedtel </td><td width=’58’> telekom</td><td width=’40’>80</td> <td width=’40’>40%</td><td width=’40’>200</td> <td width=’40’>23</td> <td width=’45’> 8696 </td><td width=’145′>4. King </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>18</td> <td width=’40’>37%</td><td width=’40’>86</td> <td width=’40’>22</td> <td width=’45’> 3909 </td>
<td width=’145′>4. Bolt Annonsbyrå </td><td width=’58’> reklam </td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>37%</td><td width=’40’>23</td> <td width=’40’>13</td> <td width=’45’> 1769 </td>
<td width=’145′>6. Svea Teknik </td><td width=’58’> teknik</td><td width=’40’>4</td> <td width=’40’>28%</td><td width=’40’>15</td> <td width=’40’>32</td> <td width=’45’> 468 </td><td width=’145′>6. PU Organisationsutv </td><td width=’58’> rekryter</td><td width=’40’>2</td> <td width=’40’>28%</td><td width=’40’>8</td> <td width=’40’>7</td> <td width=’45’> 1142 </td><td width=’145′>6. Cubiks </td><td width=’58’> rekryter </td><td width=’40’>1</td> <td width=’40’>28%</td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>3</td> <td width=’45’> 1666 </td>
<td width=’145′>6. CEI-Europe </td><td width=’58’> undersök</td><td width=’40’>4</td> <td width=’40’>28%</td><td width=’40’>16</td> <td width=’40’>4</td> <td width=’45’> 4000 </td>
<td width=’145′>6. Forsman & Bodenfors </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>27</td> <td width=’40’>28%</td><td width=’40’>184</td> <td width=’40’>51</td> <td width=’45’> 3609 </td><td width=’145′>11. Andersson & Korn </td><td width=’58’> rekryter</td><td width=’40’>2</td> <td width=’40’>26%</td><td width=’40’>7</td> <td width=’40’>3</td> <td width=’45’> 2333</td><td width=’145′>11. Go.garbergs </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>9</td> <td width=’40’>26%</td><td width=’40’>81</td> <td width=’40’>23</td> <td width=’45’> 3522 </td><td width=’145′>11. InformationsComp </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>1</td> <td width=’40’>26%</td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>0</td> <td width=’45’> -</td>
<td width=’145′>14. Lisberg </td><td width=’58’> rekryter</td><td width=’40’>4</td> <td width=’40’>25%</td><td width=’40’>16</td> <td width=’40’>13</td> <td width=’45’> 1231 </td><td width=’145′>14. A piece of Search </td><td width=’58’> rekryter </td><td width=’40’>2</td> <td width=’40’>25%</td><td width=’40’>7</td> <td width=’40’>4</td> <td width=’45’> 1750 </td>
<td width=’145′>14. Delfi Marknadspartn </td><td width=’58’> undersök</td><td width=’40’>3</td> <td width=’40’>25%</td><td width=’40’>11</td> <td width=’40’>10</td> <td width=’45’> 1100 </td>
<td width=’145′>14. SWE </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>8</td> <td width=’40’>25%</td><td width=’40’>31</td> <td width=’40’>22</td> <td width=’45’> 1409 </td><td width=’145′>18. Antenn </td><td width=’58’> rekryter</td><td width=’40’>40</td> <td width=’40’>24%</td><td width=’40’>170</td> <td width=’40’>80</td> <td width=’45’> 2125 </td><td width=’145′>18. Canvisa Consulting </td><td width=’58’> managem</td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>24%</td><td width=’40’>19</td> <td width=’40’>17</td> <td width=’45’> 1117 </td>
<td width=’145′>18. Sandell & Sandberg </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>8</td> <td width=’40’>24%</td><td width=’40’>40</td> <td width=’40’>36</td> <td width=’45’> 1111 </td>
<td width=’145′>18. Navigator </td><td width=’58’>reklam</td><td width=’40’>5</td> <td width=’40’>24%</td><td width=’40’>25</td> <td width=’40’>18</td> <td width=’45’> 1389 </td>
<td width=’145′>22. Stenhagen </td><td width=’58’>patent</td><td width=’40’>3</td> <td width=’40’>22%</td><td width=’40’>7</td> <td width=’40’>0</td> <td width=’45’> – </td>
<td width=’145′>22. SCP </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>12</td> <td width=’40’>22%</td><td width=’40’>87</td> <td width=’40’>43</td> <td width=’45’> 2023 </td>
<td width=’145′>22. Blomquist </td><td width=’58’> reklam</td><td width=’40’>3</td> <td width=’40’>22%</td><td width=’40’>23</td> <td width=’40’>13</td> <td width=’45’> 1769 </td>
Källa: Konsultguiden utgiven av Affärsvärlden, Bolagsverket och Realtid.se. Copyright denna sammanställning: Realtid.se
Fotnot: Bolag med en omsättning under 5 miljoner kronor är inte med i sammanställning. PR-byråer ingår inte heller. Affärsjuristerna är inte med på grund av att vinstmarginalen inte finns redovisad. Med vinst avses resultat efter finansnetto (före bokslutsdispositioner och skatt). För sifffran i Vinstmarginal använder vi Konsultguidens uträkning baserad på resultat efter finansnetto dividerat med omsättningen, alt fakturerade arvoden, i reklambranschen används byråintäkt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.