Realtid

Sverige tummar på tunnelsäkerheten

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 feb. 2005Publicerad: 02 feb. 2005

Efter branden på Scandinavian Star såg fartygsägare över brandskyddet. Leverantören Marioff blev världsledande på sprinklersystem. I dagarna blev tunnelbranden i Mont Blanc aktuell igen och Marioff står redo med ett vältestat tunnelbrands-bekämpningssystem. Men Vägverket har vägrat att ta kostnaden för ökad säkerhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Branden på färjan Scandinavian Star 1990 då 158 personer omkom, blev startskottet för de många fartygsägarnas inköp av brandsläckningssystem. Men färjorna hade stabilitetsproblem som gjorde att mindre och lättare system blev efterfrågade.

– Då kom Göran Sundholm, grundaren av Marioff, på konceptet med vattendimma, säger Didrik Tollander, vd för Marioff Skandinavien.

Vattendimma skapas med högre tryck i sprinklersystemet. På så sätt behövs inte heller lika mycket vatten. Resultatet blev alltså ett system med smalare rör och endast 20 procent av den vattenmängd som normalt krävs.

– Fördelarna med vattendimma är det ger en bra kylning av heta brandgaser och dimman absorberar även värmestrålning bra, säger Magnus Arvidson, brandingenjör på SP Statens Provnings- och forskningsinstitut.

I dag är Marioffs marknadsandel 90 procent i världen på sprinklersystem till fartyg. 80 procent av Viking och Birka Lines fartyg har installerat Marioffs system. Marioffkoncernen, där dotterbolag i de största länderna i Europa ingår, omsätter 70 miljoner euro eller 640 miljoner svenska kronor om året.

Men det tar inte slut där. Högtryckssprinklersystemet har även testats för att kunna användas vid bränder i tunnlar. Brandsäkerhet i tunnlar är en diskussion som vuxit sedan tunnelbranden i Mont Blanc och som aktualiserats i dagarna i och med den inledda rättegången.

– Det är ju tyvärr så att det behövs en katastrof för att något ska hända. Så var det med Scandinavian Star och så verkar det bli i fallet med tunnelbrandsäkerhet, säger Didrik Tollander.

Marioffs tunnelbrandsbekämpningssystem är, enligt Didrik Tollander, det mest testade i hela världen. Omkring 5.000 brandtester har det blivit i Marioffs eget testlab på 3.300 kubikmeter. Nu hoppas Didrik Tollander att diskussionerna med bland annat Vägverket kommer leda till att det nya systemet installeras i vägtunnlar i Sverige och andra länder.

ANNONS

– Det är svårt att säga hur det kommer gå. Det handlar ju slutligen om hur hög säkerhetsnivå nationerna vill ha i sina vägtunnlar, säger Didrik Tollander.

Magnus Arvidson på SP Statens Provnings- och forskningsinstitut bekräftar att det förts diskussioner och planer på installation av sprinklersystem i vägtunnlar, bland annat Södra länken i Stockholm.

– Jag var själv involverad i att titta på lösningar men det var kostnaden som avgjorde, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]