Realtid

Svenskt program hetast i världen

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 apr. 2006Publicerad: 03 apr. 2006

<pufftextlänk>Från att ha varit ett tyskt hobbyprojekt har antispionprogrammet Ad-aware blivit både svenskt och populärt.</pufftextlänk> Företaget Lavasofts program Ad-aware är det mest nedladdade på Download.com. Grundaren jobbar fortfarande som programmerare. "Det är där hans styrka ligger".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

I mitten av 1990-talet utvecklade tyske 24-åringen Nicolas Stark ett program som tillät användaren att söka igenom datorn efter spionprogram. Hobbyprojektet blev en framgång. Stark flyttade i början av 2000-talet till Sverige och grundade företaget Nicolas Stark Computing, som snart bytte namn till Lavasoft.

Det första kontoret utplacerades i Åsarp utanför Falköping. Fyra år senare har företaget 20 anställda med huvudkontor i Göteborg och filialer i Finland, Storbritannien och USA. Lavasofts huvudprogram Ad-aware toppar nedladdningslistor. Grundaren Nicolas Stark arbetar dock kvar som programmerare.

– Han har aldrig tagit tag i den administrativa delen av bolaget, utan är i stället den drivande personen bakom programmet. Och det är där hans styrka ligger, säger vd:n Ann-Christine Åkerlund till Realtid.se.

Ann-Christine Åkerlund äger Lavasoft tillsammans med Nicolas Stark. Hon arbetar i dag som vd och har varit verksam i Lavasoft sedan starten.

Företagets antispionprogram Ad-aware, som började utvecklas som ett hobbyprojekt hemma hos Nicolas Stark, är i dag ett av världens populäraste. Programmet toppar nu Download.com:s nedladdningslista. Bara från Download.com har programmet laddats ner 190 miljoner gånger. I tre år har det legat på topp-10-listan, sedan ett år har de parkerat på förstaplatsen.

Ad-aware har även blivit inkluderade i vad som Google kallar för Google Pack, ett paket med program som Google råder alla internetanvändare att installera på datorn. De andra programmen, förutom Googles egna, är Norton Antivirus, Adobe Reader och Mozilla Firefox.

En del i framgången har förstås det fakum att antalet spionprogram har ökat de senaste åren.

Spionprogrammen samlar information om datoranvändaren och skickar den till en databas. För det mesta används sedan informationen till att rikta annonser på internet. Andra spionprogram låter användarens datorn ringa upp ett betalnummer, en kostnad som hamnar på telefonräkningen.

ANNONS

– Det handlar om att lura folk helt enkelt. Det finns alltid folk som är mindre erfarna på internet och som luras av de här programmen, säger Ann-Christine Åkerlund.

Under 2004 blev Lavasoft stämda av två företag som menade att Ad-aware försvårade möjligheterna för deras produkter att hävda sig, då de hade blivit stämplade som spionprogram. Båda fallen avskrevs då Ad-aware inte direkt hade tagit bort programmen. I stället visar Ad-aware upp för användaren vilka spionprogram som finns på datorn, sedan tar användaren själv bort programmen.

Under 2005 kom bara ett fåtal klagomål från företag. Det har framförallt att göra med ett förändrat konsumentklimat i USA.

– Det räcker med att titta på lagstiftningen. I USA pågår en aktiv förändring av lagstiftningen till förmån för konsumenterna. För det mesta inser spionprogramsföretaget att det de gör är fel. Men vi arbetar gärna med företag för att på så sätt förbättra deras mjukvara, säger Ann Christien Åkerlund.

I USA samarbetar Lavasoft med många amerikanska myndigheter, men svenska Konsumentverket har inte hört av sig.

– Intresset där är starkare än hemma, tyvärr.

Lavasoft har vuxit kraftigt de senaste åren. Mellan 2002 till 2004 ökade Lavasoft omsättningen från 10 miljoner till 114 miljoner. Resultatet steg från 3,3 miljoner till 35 miljoner. 2002 var antalet anställda 2, nu är de 20.

– Vi expanderar kontinuerligt. För oss är det viktigt att vi växer lagom snabbt, menar Åkerlund.

ANNONS

Nästa steg för Göteborgsföretaget är att utöka sitt sortiment. Ad-aware är än så länge Lavasofts huvudprodukt, och konkurrensen på marknaden har hårdnat. Lavasoft har för avsikt att lansera ett antivirusprogram, men det är än så länge bara på planeringsstadiet.

I dag använder många både Ad-aware och ett antivirusprogram, eftersom antivirusprogrammen inte skyddar mot spionprogram. Med ett antivirusprogram från Lavasoft skulle det förändras.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS