Det svenska kvinnonätverket Shenet lanseras den första december i Shanghai. Det kan öppna dörrar för export för svenska kvinnliga entreprenörer.
Svenskt nätverk lanseras i Shanghai
Mest läst i kategorin
Maria Forssén grundade Shenet i Sverige redan 1999. Då, för åtta år sedan, var det inte lika vanligt med kvinnligt företagande. Maria har sett en stor ökning de senaste tio åren.
I dag har Shenet cirka 250 betalande medlemmar och 4.000 kvinnor på mejlinglistan.
Den första december, ska Shenet bli internationellt och lanseras i Shanghai.
– Vi valde Shanghai dels för att där finns flest möjligheter i världen. Det som tidigare hände i New York händer nu i Shanghai. Dels är de så otroligt intresserade av att lära sig och veta mer om oss på ett annat sätt än vad andra vill i hela världen. Där kan man alltså vara med och påverka deras utveckling – att de köper våra produkter helt enkelt, säger Maria Forssén.
Med den erfarenhet i bagaget som hon samlat på sig genom sina resor till Shanghai har Maria Forssén aktivt sökt någon som skulle kunna starta upp Shenet i staden.
Hon träffade Yongyan Liu som är entreprenör och varumärkesexpert på Berns i Stockholm.
– Yongyan Liu nappade direkt och frågade en miljon frågor. När hon väl hade förstått hur hon kunde använda det som sin plattform där borta blev hon direkt intresserad. Vi diskuterade hur vi kunde jobba tillsammans, vilka internationella företag det finns och så vidare, säger Maria Forssén.
Även om Shanghai är betydligt mycket större än Stockholm tror Maria Forssén att det kommer gå utmärkt med Shenet i staden.
– Det kommer funka precis som här genom att nå ut till några få som i sin tur når ut till flera eftersom opionsbildarna inte är så jättemånga, är det överblickbart, säger hon.
Genom att Shenet lanseras i Shanghai kommer det öppna upp möjligheter för svenska kvinnliga entreprenörer i Kina och Asien. Men även för kinesiska kvinnor att nå Sverige och Europa.
– Jag finns ju här i Stockholm med min plattform mitt i stan där de kan lansera sina produkter, säger hon.
Till lanseringen vill Shenet fylla ett flygplan med svenska kvinnor som tillsammans ska åka till Shanghai. Ewa Kumlin, VD för Svensk Form, Elin af Klintberg, chefredaktör på Plaza Magazine och modedesignern Bea Szenfeld har redan bokat in sina platser på planet. Sammanlagt har 40 medlemmar bokat plats i planet.
– Vi vill bli så många på planet att vi märks, säger hon.
Maria Forssén avslöjar att det finns planer att starta upp i flera städer. Bland annat har en svensk kvinna bosatt i Los Angeles visat intresse.