Nedladdning är melodin. I synnerhet för svenska musikbolaget X5 Music, där Lundin Group, Salénfamiljen och Sony Ericssons tidigare marknadschef är involverade.
Svenska X5 sålde mest i USA i nyår
Mest läst i kategorin
I december lanserades svenska X5 Music Groups katalog med nedladdningsbar musik på Amazon. Bara två veckor senare fick bolaget en amerikansk listetta. Då hade den nedladdningsbara skivan passerat hela 15 miljoner downloads.
Det är downloadsamlingen The 99 Most Essential Beethoven Masterpieces som lyckades med konststycket att toppa onlinebutiken Amazons digitala försäljningslista under nyårshelgen. Vapnet: 99 klassiska stycken för 8 dollar.
An offer you can´t refuse, som det heter i USA, och en smakstart over there för det svenska entreprenörsprojektet.
Amazons digitala försäljningslista domineras annars av heta pop- och hiphop-akter som Coldplay, Kanye West, Fleet Foxes och Katy Perry.
– X5 startade 2005 i Stockholm och har nu ungefär 20 anställda som jobbar med allt från rättighetsfrågor och grafisk produktion till marknadsföring och digital uppladdning. Vi har runt 100.000 inspelningar i vår katalog, både nytt och gammalt, berättar Johan Lagerlöf, vd på svenska X5 Music.
X5 Music Group arbetar med att ta fram musikprodukter, speciellt anpassade för internet och diverse mobila tjänster. Så nyligen som i mitten av december inledde X5 Music sitt försäljningssamarbete med nätjätten Amazon som finns i en USA-version och en brittisk dito. Men kundregistret är globalt.
– Redan i somras hade våra specialanpassade digitala album stora framgångar på iTunes. Det blev bland annat en tredjeplats på listan i USA. Just därför var vi extra spända på hur samarbetet med Amazon skulle komma att te sig. Och visst är det positivt att se att X5:s än så länge heldigitala fokus visar sig fungerar på bred front i en så stor amerikansk nätbutik. Itunes har ju 10 miljoner låtar – hur många Amazon har vet jag inte ens, säger Johan Lagerlöf.
X5:s affärsidé är att köpa in musikrättigheter. Dessa paketeras om för digital distribution. Musikaliskt rör det sig om allt från country och soul över pop och dance till jazz och klassiskt. Tjänster som Itunes, Rhapsody, Zune, Spotify och Emusic men också teknikleverantörer som Ericsson och Nokia är tungt vägande samarbetspartners.
– Jag startade som låtskrivare och producent. Tillsammans med en kollega startade vi Mobilehits år 2000 för vi tyckte ringsignaler kunde vara roliga. 2003 sålde vi bolaget till Aspiro som är listade på Stockholmsbörsen. Men vi tyckte att den här entreprenörsgrejen var så kul att vi startade X5, säger Johan Lagerlöf.
På X5 finner vi även Sony Ericssons tidigare nordiska marknadschef Stefan Bergström. Han slutade på Sony Ericsson för att satsa på att bli affärsutvecklare på X5 Music Group med start i maj i fjol. Den avgörande kontakten fick Bergström när hans band Beautiful Grey släppte en singel på bolaget.
Bland dem som
investerat i X5 märks Lundin Group och Salenia – både Per Brilioth och Staffan Salén sitter i styrelsen. Även Harald Kjessler från Öhman Fondkommission har en plats i styrelsen.
– De tyckte att detta var intressant och gick med som delägare. Det är bra för det ger oss en lite annan syn, de bidrar med den kunskap de har från sina branscher, säger Johan Lagerlöf.
I framtiden ska X5 släppa rent fysiska cd-skivor också.
– Vi har haft ett exklusivt samarbete med Dilba. Hon släppte en låt som var med i en reklamkampanj. Många artister från majorbolagen har kommit till oss och varit väldigt intresserade. Jag kan tyvärr inte säga några namn ännu men under året kommer vi att jobba med några svenska akter, säger Johan Lagerlöf.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.