Trots starka varumärken och global närvaro har svenska industriföretag som Volvo Cars, Electrolux och Husqvarna tappat mark på börsen – pressade av hård konkurrens och ekonomisk osäkerhet.
Svenska industrijättar i fritt fall på börsen


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Svenska industriföretag som Volvo Cars, Electrolux och Husqvarna har under de senaste åren sett sina börsvärden minska kraftigt.
- Faktorer som hård global konkurrens, teknologisk omställning och ekonomisk osäkerhet har bidragit till denna nedgång. Volvo Cars värderas nu lika lågt som mindre mjukvarubolag,
- Electrolux pressas av lågprisaktörer och Husqvarna kämpar med svag efterfrågan i Nordamerika. Dessa utvecklingar speglar de utmaningar traditionella industriföretag står inför i dagens marknad.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
Flera av Sveriges mest välkända industriföretag har under de senaste åren sett sina börsvärden minska kraftigt.
Volvo Cars (börskurs Volvo Cars), Electrolux (börskurs Electrolux) och Husqvarna (börskurs Husqvarna) har alla drabbats av betydande kursfall, vilket har lett till att deras sammanlagda börsvärde nu är lägre än för vissa mindre, snabbväxande bolag.
Missa inte: Investor tappar miljarder: ”Mycket att oroa sig för”. Realtid
Volvo Cars, en gång en symbol för svensk ingenjörskonst, har sett sitt börsvärde krympa till 53 miljarder kronor.
Detta är i nivå med mjukvarubolaget Fortnox (börskurs Fortnox), trots att Volvo Cars har en omsättning på nästan 400 miljarder kronor och sysselsätter omkring 43 000 personer globalt.

Börsjättens besked: Vd:n får gå
Börsjätten Husqvarna gör förändringar i toppen.
USA-tullar en utmaning
Företagets nettokassa uppgår till 27 miljarder kronor, vilket innebär att marknaden värderar själva rörelsen till endast 26 miljarder kronor.
Enligt Dagens industri har Volvo Cars haft svårt att övertyga investerare om sin framtida lönsamhet, trots satsningar på elektrifiering och nya modeller som EX90 och EX30.
Företaget står också inför utmaningar med att expandera sin produktion i USA för att undvika höga importtullar, vilket kan ta upp till två år att genomföra, skriver Reuters.
Läs även: Svenska bolag i gungning efter Trumps tullchock. Realtid
Senaste nytt
Vitvarujätten pressas av konkurrens
Electrolux har sett sitt börsvärde minska till 20 miljarder kronor, vilket är lägre än flera mindre bolag inom andra sektorer.
Trots en global närvaro och en omsättning på nästan 140 miljarder kronor har företaget haft svårt att generera vinst.

När Volvo skulle bli elektriskt – första gången
Företaget kunde haft ett ointagligt försprång i dag.
Enligt Reuters pekar analytiker på hård konkurrens från lågprisaktörer som kinesiska Midea och en fortsatt svag efterfrågan i viktiga marknader som Europa och Nordamerika
Företaget har också drabbats av ökad blankning, där investerare spekulerar i att aktien kommer att fortsätta falla. Enligt Placera är nu 10 procent av Electrolux aktier blankade, en ökning från 7,2 procent i januari.
Historiskt bolag i motvind
Husqvarna, med anor från 1757, har sett sitt börsvärde halveras de senaste två åren till cirka 25 miljarder kronor.
Trots en stark tillväxt inom segmentet för robotgräsklippare, med en ökning på 16 procent under första kvartalet 2025, har företaget påverkats negativt av svag efterfrågan i Nordamerika och ogynnsamma valutakursförändringar, skriver CRWE World.
Vd Pavel Hajman kommer att lämna sin post vid slutet av året, vilket ytterligare bidrar till osäkerheten kring företagets framtid, uppger Trading View.
Läs även: Oro på börsen håller i sig så länge Trump sitter kvar. E55

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.