Svenska gymnasieelever har blivit sämre både på matte och fysik.
Svenska elever sämre på matte

Mest läst i kategorin
Kunskaperna har försämrats markant de senaste 13 åren, visar den internationella kunskapsmätningen TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study).
Förra gången studien genomfördes, 1995, tillhörde Sverige de länder som presterade högst resultat i fysik. I dag hamnar Sverige på näst sista plats när det gäller elevernas kunskaper i matte. I fysik hamnar Sverige på femte plats bland de tio länder som deltagit i TIMSS-studien.
Enligt Skolverket finns det dock skillnader mellan deltagarländerna gällande vilka elever man låter delta i studien. I Ryssland exempelvis deltar bara ett urval av de absolut bästa eleverna, medan Sverige låter en bredare grupp vara med.
Sverige tappar mest både i matte och fysik bland de fyra länder som deltagit i studien både 1995 och 2008.
Andelen elever som inte nådde upp till medelgod kunskapsnivå i matte har nästan fördubblats, från 36 till 71 procent, skriver Skolverket. Samtidigt har andelen elever som fått högst resultat minskat från 6 till 1 procent.
Andelen fysikelever som inte når upp till en medelgod kunskapsnivå har ökat från 8 till 38 procent, och de som fått bäst resultat i fysik har minskat från 25 till 7 procent.
– Det är väldigt oroväckande att vi förlorat så mycket under denna period, säger Per Thullberg, generaldirektör på Skolverket, i en kommentar.
Elevernas betyg i matte och fysik har dock inte försämrats nämnvärt under perioden. Det kan enligt Skolverket bero på att det gått inflation i betygen.
– Betygen, med fler elever som får höga betyg, motsvaras inte av elevernas kunskaper i matematik som de visas i TIMSS utan tvärtom, säger generaldirektör Per Thullberg.
Skolverket ser flera tänkbara förklaringar till de försämrade resultaten. En handlar om att de elever som i dag börjar gymnasiet har med sig betydligt sämre förkunskaper från grundskolan. Därmed måste gymnasielärarna ägna en stor del av undervisningstiden åt repetition.
Sverige har också mindre undervisningstid i både matte och fysik jämfört med övriga länder i studien. Dessutom ägnas en stor del av lektionstiden åt självständigt arbete.
Ytterligare tänkbara förklaringar söks i det förändrade kurssystemet. Tidigare läste eleverna en sammanhållen kurs i matte respektive fysik, där tidigare moment ständigt repeterades.
TIMSS Advanced 2008 (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie som undersöker elevers kunskaper i matte och fysik i gymnasieskolans sista år.






