Realtid

Svensk storsäljare utvecklas i Göteborg

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 feb. 2008Publicerad: 25 feb. 2008

Svenska Grin är en av världens hetaste spelskapare just nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

kurskaos
Spela klippet
Realtid TV

Kurskaos på börsen avslöjar marknadens nerver

23 maj 2025

I Göteborg arbetar de med ett hemligt mångmiljonspel.

Sedan Digital Illusions lämnade Göteborg 2004 har det saknats en riktigt stor och bred utvecklare. Grin vill genom sitt Göteborgskontor, som drog igång verksamheten i januari, ta vara på kompetensen som finns på västkusten.

– I Stockholm finns många stora företag som slåss om samma arbetskraft. Den marknaden är överhettad, säger Peter Björklund som är chef för programmerarna i Göteborg.

Även om många mindre spelföretag huserar i Göteborg finns de flesta jobben i Stockholm och Malmö. Grin blir därmed en viktig aktör, som på sikt ska öka antalet anställda i Göteborg från dagens 20 till 70. Peter Björklund berättar att de rekryterar i en stadig takt. Två personer anslöt för så sent som för någon vecka sedan.

Kontoret ligger på Skeppsbroplatsen, men i juni väntar ett större specialrenoverat kontorslandskap i Nordstan. Utvecklarna är erfarna och har rekryterats lokalt. En del har ett förflutet på Digital Illusions, andra hos bilspelsutvecklaren Simbin.

– Många av oss har jobbat ihop tidigare, så vi är ett sammansvetsat gäng. Alla har minst en stor speltitel bakom sig, säger Peter Björklund.

Staffan Björk, som utbildar spelprogrammerare vid Chalmers och Göteborgs universitet, är glad över Grins intåg i regionen.

– Vi tycker det är jättebra. Vi har haft samarbeten med spelindustrin tidigare. De har tittat på det studenterna gjort och gett feedback på deras idéer.

ANNONS

– Sedan är det positivt för studenterna här som stadgat sig och kan få jobb. Det är inte svårt att få jobb i spelindustrin, men i dag kan man få tänka sig att flytta på sig.

Ett samarbete med Grin är aktuellt, kontakt har tagits, men inget är klart. Utöver feedback på studenternas idéer och utökade jobbmöjligheter kan det handla om att ordna föreläsningar och att låta ex-jobbare utföra tekniska experiment åt Grin.

Enligt Staffan Björk ger hans utbildningar den spetskompetens som Grin och andra svenska utvecklare behöver.

– Ja, definitivt. Det jag hör som en styrka när jag pratar med svenska spelföretag är att man kan utveckla egna spelmotorer. För att behålla den kompetensen behöver man folk med en stark teknisk kompetens, och det får man på dessa utbildningar.

Medan Grins huvudkontor i Stockholm gör storspelet Bionic Commando har Peter Björklund och hans kolleger annat för sig. De arbetar med ett eget hemligt superprojekt.

– Vi kan egentligen inte berätta någonting om det. Mer än att det är baserat på en Hollywoodproduktion, och att det är en science fiction-shooter. Det är kanske ett och ett halvt år kvar av utvecklingen, säger han.

– Det är en större budget än normalt. Normalt är 70-100 miljoner.

Spelet bygger på Grins egen spelmotor, som även används i Bionic Commando. En del av utvecklingen, exempelvis visst grafikarbete, läggs ut på andra företag. Allt som har med spelmotor och spelmekanik att göra står Peter Björklunds gäng för.

ANNONS

Att spelet är det senaste i raden av licenstitlar på Grins meritlista stör honom inte. Grin är vana att göra spel av andras varumärken.

– Det är en väg vi kommer att köra på. Vi har ändå mycket konstnärlig input.

Han ser mest fördelar.

– Man får redan från början en guideline, ett universum att jobba efter. Annars börjar man långt ifrån varandra, man vill testa olika saker och har olika idéer. Med en färdig setting kan man koncentrera sig på det spelmässiga.

Men också nackdelar.

– Ekonomiskt är det bättre att ha en egen licens. Kolla på Digital Illusions, som höll på flera år själva med Battlefield innan Electronic Arts, EA, dök upp. Men det är också större risker. Om ingen gillar min idé med Ninjatomater som slåss i djungeln är det ju ett problem, säger han med ett leende.

Den som vill veta mer om Grins Hollywood-projekt får vänta till sommaren, då namn och fler detaljer avslöjas. Det utvecklas för att släppas på PS3 och Xbox 360.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS