Svenska Magic Bottle-teamet kom på delad tredje plats i ansedda entreprenörstävlingen vid universitetet i San Diego. Och de fick dessutom det prestigefyllda delpriset "Golden Phone Award Winner" för sin presentation av affärsidén.
Svensk magisk idé belönad i USA
The Magic Bottle är en nappflaska i polypropylenplast som ändrar färg från blått till vitt när vällingen har rätt temperatur.
Studenterna bakom Magic Bottle är Tahir Khan och Magnus Sundin från KTH och Marcus Haglid och Suleyman Sleyman från SSE, Stockholm School of Entrepreneurship.
Venture Challenge fokuserar mer på affärsplanen än på själva uppfinningen, under tävlingsdagarna fick studenterna bland annat konfronteras med en panel med riskkapitalister, uppger Ny Teknik.
– En enastående prestation med tanke på att Magic Bottle-teamet var det enda finalteam som inte hade engelska som modersmål, skriver SSE i ett tävlingsreferat på sin hemsida.
– Det är en förbaskat kul idé och den fyller ett behov, sa Ulf Eriksson, affärscoachen på Handels Inkubator, SSE Business Lab, till Realtid.se när han följde med killarna till San Diego i mars.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.