<pufftextlänk>Världskonjunkturen ser bra ut och de svenska företagen kommer att kunna öka exporten med 7 procent i år.</pufftextlänk> Men nästa år dämpas siffran till 5,5 procent, spår Exportrådet.
Svensk export ökar med 7 procent

Mest läst i kategorin
För exportindustrin ser konjunkturbilden bra ut. Vi ser bland annat bra tillväxt i Norden, vilket är bra för Sverige, sade Exportrådets chefsekonom Mauro Gozzo när han presenterade bedömningen för den svenska exporten under de två närmaste åren. Gozzo räknar också med att de svenska företagens marknadsandel kommer att öka något.
Exportrådet räknar med att tillväxten blir fortsatt stark i USA, som är Sveriges största exportmarknad. En avmattning är visserligen på väg men det ser ändå bra ut på den amerikanska marknaden.
– Vi väntar oss att tillväxten ligger kvar på hög nivå för 2006 men att ekonomin saktar in 2007, säger Gozzo.
Däremot går det trögare i Tyskland som är den näst viktigaste marknaden för de svenska exportföretagen. Nolltillväxt under sista kvartalet i fjol lovar inte gott och den tyska återhämtningen ser fortfarande bräcklig ut.
De goda nyheterna finns i Asien, enligt Gozzo, och pekar på Kinas fortsatt starka tillväxt. Men också på att Japan efter många års svag utveckling tagit fart. Den japanska BNP:n växte med 5,5 procent i årstakt under fjärde kvartalet förra året.
– Japan har kommit i gång ganska ordentligt. Det har spritt sig till hushållen som har börjat handla och lyft Japan ur deflationen, säger Gozzo.
Samtidigt befarar Gozzo att den svenska exporten till Asien dämpas av att många svenska företag har valt att producera på plats, inte minst i Kina.
– De svenska företagen har löst det här på sitt sätt. De tycker att det är bättre att finnas där, säger Gozzo.
TT




