<pufftextlänk>På sin nya shoppingsajt hjälpte Svenska Dagbladet besökarna att hitta de bästa och billigaste porrfilmerna.</pufftextlänk> Efter kritik som framkom under gårdagen rensades filmerna bort.
SvD tipsade om porrfilm

Mest läst i kategorin
I sommar har SvD smyglanserat en ny shoppingsajt för sina läsare. Sidan jämför priset på böcker, film, spel, mobiltelefoner, bolån och kontaktlinser.
Shoppingsajten innehöll så sent som i går eftermiddag även produktkategorin ”vuxenfilm”.
Titlar som ”På Sexsemester i Pattaya”, svenska porrfilmsklassiker som ”Fäbodjäntan” och ”Kärleksön” och ett digert Playboy-sortiment marknadsfördes på sajten utifrån pris och kvalitet.
– Vi vill naturligtvis inte förknippas med detta. Därför ringde vi redan i går och bad vår samarbetspartner Compricer ta bort den kategorin, säger Bo Hedin som är vd på SvD Nya Medier.
Enligt Bo Hedin var SvD inte medvetna om att denna kategori fanns med när samarbetet inleddes.
– Det här kom fram i diskussioner efter att SvD.se hade skrivit en artikel om ett annat företag som marknadsförde produkter med sexistiska budskap, säger han.
Den nya sajten är enligt Bo Hedin ett kommersiellt samarbete med Compricer där SvD får betalt för att marknadsföra företagens produkter. SvD:s ägare Schibsted har sen tidigare förvärvat internetbolagen Tasteline och Blocket.
– Vi tror att vi har koll på våra samarbetspartners, men vi måste var vaksamma i fortsättningen, säger Bo Hedin.
Enligt varumärkesexperten Robert Bryhn, vd Ogilvy Advertising, kommer missödet med porrfilmerna inte att skada SvD:s varumärke.
– I det här avseendet är det nog ingen större fara för SvD. Svenska Dagbladet har en hög trovärdighet och därför är det ur varumärkessynpunkt inte någon fara. Men det är en annan sak om det kommer fram att någon känt till det och inte brytt sig om att göra något åt det, säger han.
Robert Bryhn råder företag som har samarbeten på internet att hålla reda på sina partners.
– Det är vanligt med trafiksamarbeten på internet och det är svårt att hålla reda på vad ens samarbetspartners gör. Om man upptäcker något som inte ligger i linje men ens etiska riktlinjer bör man flagga för det direkt.