Endast var sjätte person får rätt mot en kapitalrådgivare hos Allmänna Reklamationsnämden. "Rådgivarna skyddar sig genom omfattande avtal", säger Günther Mårder, vd för Aktiespararna.
Svårt att vinna mot kapitalrådgivare

Hittills i år, räknat fram till den 1 september, har 99 bankärenden som avser just kapitalrådgivning avgjorts hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Av dessa har endast 17 anmälare fått rätt i någon mening, vilket innebär att bara nära var sjätte person får rätt hos ARN.
Günther Mårder, vd för Aktiespararna, hävdar att avtalen mellan banker och privatpersoner har blivit alltmer komplicerade. Han menar att varenda gång en bank åkt på ett skadestånd genomförs en intern utredning och sedan infogas ytterligare en klausul:
– Vad bankerna framförallt har blivit skickliga på är att bygga in alltfler fördelar för sig själva i sina avtal. Och avtalen är så omfattande att ingen enskild kund orkar ta sig igenom dem och då inser man inte heller vilken svag ställning man faktiskt har som kund, säger Günther Mårder.
Han hävdar att det behövs en motkraft för att balansera det ojämna förhållande som råder mellan kapitalrådgivare och kund. Günther Mårder vill exempelvis se att de reglerande myndigheterna ökar förståelsen, skyddet för kunderna och tydligheten.
När det gäller det sistnämnda hävdar Günther Mårder att fondbranschen har några bra exempel på hur man kan öka förståelsen bland kunderna. Här har man infört något som kallas Totalkostnadsandel, TKS, vilket är ett sätt att mäta de totala kostnaderna för en fond. Enkelt förklarat kan det jämföras med handelns lättöverskådliga kilopris, resonerar Günther Mårder.
Förra året var det ännu svårare att få rätt i ARN. Då avgjorde nämnden 227 bankärenden som rörde just rådgivning, varav endast 11 fick rätt i någon egentlig mening. Det vill säga andelen som fick rätt låg på under fem procent.
Men Peter Karlén, som är beredningjurist på ARN:s bankavdelning, tycker inte att man ska stirra sig blind på siffrorna:
– De fall där konsumenten får rätt kanske aldrig kommer hit överhuvudtaget, säger han.
Det totala antalet bankärenden till ARN har ändå minskat rejält i år jämfört med i fjol. Fram till den 1 september i år inkom 286 ärenden – att jämföra med 348 bankärenden under samma period i fjol.
Då det begav sig under finanskrisens dagar strömmade missnöjda bankkunder till ARN. Under hela 2009 inkom 630 ärenden, vilket kan jämföras med 400 från året dessförinnan och 481 för 2010.
Då som nu är det alltjämt samma aktörer som drar på sig flest anmälningar. Vad gäller de anmälningar som har kommit in till ARN hittills i år toppar Acta Kapitalförvaltning med 19 anmälningar följt av Nordic Investment Group med 8 anmälningar.
Varför folk i allmänhet anmäler färre bankärenden i år är svårt att förklara, enligt Peter Karlén.
– Det är jättesvårt för oss att veta, eftersom vi inte kan fråga de som väljer att inte anmäla, säger han.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.