<pufftextlänk>Ericsson kommer att göra fler mindre uppköp för att komma över ny teknik, men inte ge sig in på nya storaffärer och sammanslagningar med sina konkurrenter.</pufftextlänk> Det behövs inte och kostar mer än det smakar enligt vd Carl-Henric Svanberg.
Svanberg varnar för kineser

Mest läst i kategorin
Samtidigt pekar han ut kinesiska telekombolag som allt större konkurrenter.
– Hade vi gjort affärer och gett oss in i samarbeten av den typ som nu konkurrenterna Lucent och Alcatel ska genomföra, hade vi haft en lägre tillväxt förra året än vi har på egen hand, säger Svanberg.
Det har i åratal spekulerats kring Ericsson och sammanslagningar mellan Ericsson och än Lucent, än Motorola, än Nokia…
I synnerhet under krisåren var frågan högaktuell och analytiker talade sig varma för behovet av en strukturrationalisering i telekombranschen. Sedan Ericsson vänt skutan har det varit lugnare, men hela tiden har frågan puttrat. I takt med att Ericssons resultat förbättrats, (vinsten 2005 blev 33,5 miljarder) har spekulationerna tagit fart igen. Vad ska de annars med pengarna till?
– Det är ingen självklarhet att det blir bättre om vi till exempel skulle inlett ett samarbete med Lucent. Det är lätt att glömma bort hur besvärligt det är med en integrationsprocess, kunder som vill ha kvar ”sin” teknik och att smälta samman två företagskulturer, säger Svanberg.
Ericsson gav sig in i den processen, när man förra hösten köpte brittiska Marconi för 17 miljarder kronor.
– Vi är fortfarande inne i den processen och den går enligt plan. Primärt gjordes den för att komplettera vår teknologi, säger Svanberg.
Med på köpet följde 7.500 anställda, där somliga ska vara kvar, andra ska bort, men den processen är inte avslutad ännu. Några liknande storaffärer avfärdar Svanberg.
Vi kommer inte att göra affärer som är större än den. Självklart är vi öppna för mindre affärer för att komma över teknik och därmed avlasta vår egen forskning och utvecklingsverksamhet, säger han.
Största utmanarna är inte de traditionella bolagen utan uppstickarna i till exempel Kina.
– De har tagit några order, är ambitiösa, satsar hårt och kommer att bli starka konkurrenter framöver, säger Svanberg.
TT