<pufftextlänk>Den privata bilimporten minskade med 21 procent i Sverige förra året.</pufftextlänk> Det visar statistik från Bil Sweden. Bakom nedgången ligger bland annat prisutjämningen och oron för att bilen är stulen.
Stort ras för privat bilimport

Mest läst i kategorin
Trots ett starkt år för bilbranschen under 2005 visar den privata bilimporten negativa siffror. Förra året importerades 36.862 bilar vilket kan jämföras med 46.611 året innan.
Under toppåret 2000 importerades 62.772 bilar.
Enligt Mats Mattsson, statistikansvarig på branschorganisationen BIL Sweden, är anledningen främst att priset mellan den svenska och den tyska marknaden i börjat jämnas ut.
– Det pågår hela tiden en förändring när det gäller bilpriset. Personer tjänar inte längre så mycket på att importera bilar, säger han.
Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF, håller med.
– Förutom att prisskillnaden börjar jämnas ut så finns en oro hos köparna. Det finns en del risker med att importera bilar, inte minst för den som aldrig tidigare köpt en sådan. Bland annat finns en oro för skruvade mätarinställningar, att bilen är stulen och att bilarna har en lägre utrustningsnivå, säger han.
Fortfarande sker den största importen från Tyskland. Där och på andra marknader finns ofta en annan utrustningsnivå än den som finns i Sverige. Det gör att bilen avviker från andra bilar som säljs i Sverige och är därmed ibland inte lika intressant.
Enligt Tomas Ulander är även andrahandsvärdet för privatimporterade bilar sämre. Den vinst som gjordes vid själva köpet äts upp när köparen i sin tur vill sälja bilen.
Det kan även bli dyrare när man vill försäkra bilen.
– Eftersom det finns en del risker med att importera en bil så är det många försäkringsbolag som tar ut en högre premie. Vi på Länsförsäkringar har istället valt att ta ut en högre självrisk, säger Patrica Seidel Garpedal, produktspecialist på Länsförsäkringar.
Jämfört med tiden före EU-inträdet ligger bilimporten fortfarande på höga nivåer. Då var det bara runt 5.000 bilar per år som importerades.
Totalt landade den svenska bilförsäljningen på 274.196 nyregistrerade bilar. Det var en ökning med 3,8 procent, enligt Bil Sweden.





