Samarbetsavtalet mellan Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG ansågs vara det största avtalet i svensk historia. Nu avbryts samarbetet för att man inte funnit arbetsformer som fungerar.
Största svenska idrottsavtalet bryts
Mest läst i kategorin
– Det är ett ömsesidigt beslut, säger MFF:s vice ordförande Håkan Jeppsson till Sydsvenskan.
I november 2005 presenterades avtalet mellan Malmö FF och IMG som skulle garantera Malmö FF 600 miljoner kronor i tretton år. samarbetsavtalet hade direkt koppling till bygget av en ny fotbollsarena.
– Vi ska klara arenabygget ändå, det är jag fullständigt övertygad om. Det ska inte behöva bli några förseningar heller. Vi har förstås haft samtal med våra samarbetspartners: Peab, banker, kommunen och ingen har uttryckt någon oro över att vi bryter kontraktet, säger Håkan Jeppsson till Sydsvenskan.
Meningen var att IMG skulle sköta all marknadsföring och försäljning av varumärket Malmö FF. Det skulle ta tre år innan arenan skulle finnas på plats och därefter skulle kontraktet gälla i tio år. Därför sträckte sig avtalet i sammanlagt tretton år. Men samarbetet höll alltså bara i 14 till 15 månader.
Enligt Sydsvenskan tyder mycket på att IMG ville ha större kontroll om varumärket än vad Malmö FF kunde gå med på. Samtidigt som MFF var svårare att sälja utanför regionen än IMG trodde när de skrev avtalet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.