Kraftig minskad champagneförsäljning.
Största nedgången på åtta år
Mest läst i kategorin
Champagne ska vara kall, torr och gratis, brukade Winston Churchill säga.
Patrice Noyelle, styrelseordförande för Churchills favoritchampagne Pol Roger, säger i dag till Financial Times att kreditkrisen och nedgången i den reala ekonomin ligger bakom nedgången av försäljningen.
Champagneförsäljningen har minskat med 16,5 procent i oktober, jämfört med samma månad i fjol.
Sett till början av året har försäljningen minskat med 4,9 procent och det är den största årliga minskningen sedan år 2000.
Laurent-Perrier, som producerar champagnen Grand Siècle rapporterade ett vinsttapp med 35 procent för årets första halvår. En av huvudorsakerna var minskad efterfrågan på den amerikanska marknaden, den näst största exportmarknaden för champagne efter Storbritannien.
– Flera är rädda för att hamna i en situation med för många osålda flaskor. Därför lämnar många in ordrar i sista minuten, säger Ghislain de Montgolfier, chef för Bollinger och ordförande i champagnernas producentförening.
Eftersom slutet av året står för 40 procent av försäljningen är han inte så orolig just nu. Men utsikterna för 2009 känns osäkra.
De senaste tre åren har champagnepriserna stigit med i genomsnitt 11 procent per år samtidigt som volymerna bara har ökat med 7 procent.
Patrice Noyelle betonar ändå att Champagne inte bara ska drickas när allt går bra.
– Jag gillar att komma ihåg vad Winston Churchill sa om champagne. I seger förtjänar jag det, i motgång behöver det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.