Tony Blairs mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent till 2020 spricker. Det tar ytterligare trettio år att nå de högt ställda målen.
"Storbritannien kommer att missa sitt utsläppsmål"
Mest läst i kategorin
En oberoende vetenskaplig rapport om Storbritannien policy för att hindra klimatförändringarna släpps i dag. Enligt den kommer regeringen att missa sitt mål med att ha minskat koldioxidutsläppen med 30 procent till 2020. Målet kommer antagligen inte att nås förrän år 2050.
Rapporten fördömer regeringens bedömningar om utsläppet av växthusgaser som ”otroligt optimistiska” och menar att reduktionen snarare kommer att hamna mellan 12 och 17 procent än 30. Resultatet blir att det inte kommer göra någon större förändring alls på dagens utsläppsnivåer av koldioxid.
Den 30 procentiga reduceringen av utsläppsnivåer är ett mål som den brittiska regeringen själva har satt upp och går utanför landets skyldigheter enligt Kyoto-avtalet.
Rapporten är baserad på analyser av regeringens försök att klimatförändringsmålen. Författarna hävdar att eftersom mycket av regeringens policy för att nå målen är baserad på frivilliga åtgärder i samhället. Därför kan man enligt dem inte lite på några förutspådd resultat.
Den oberoende rapporten släpps samma dag som Storbritanniens miljöminister, David Miliband, håller ett tal på University of Cambridge om landets övergång till ”post-oil economy”. Han kommer bland annat säga till sina åhörare:
– Al Gore säger att klimatförändringarna är en krissituation för hela planeten. Det är det, men det är mer än så. Det är också en humanitär krissituation – ett hot mot människors trygghet och överlevnad.
Kritiker av regeringens policy om klimatförändringen hävdar att de trots sin miljövänliga retorik misslyckas med att leverera tillräckliga resultat.
– Policyn pekar åt rätt håll och är relativt väl genomtänkt, men den måste också genomföras. På de flesta områden så är deras policy för tillfället frivillig. Så därför är det egentligen ingen som bryr sig, säger mark Maslin på University College London’s Environment Institute och en av författarna bakom rapporten.
I rapporten kritiseras regeringen bland annat för att de varit för optimistiska när de beräknat hur stora effekterna av deras policy kommer att bli. Till exempel beräknar regeringen att utsläppen från trafiken kommer att öka med fyra miljoner ton, men forskarna anser att det snarare handlar om sju och tretton miljoner ton. Anledningen till det är att rapportförfattarna tvivlar på att biltillverkarna kommer att följa de frivilliga mål som regeringen satt upp när det gäller bränsleeffektivitet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.