Några av landets största internetsajter bildar ett etiskt råd och inför stoppknapp på sina sidor för att stoppa olämplig verksamhet. Bland andra Aftonbladet, TV4 och MSN är initiativtagare.
Stora sajter inför stoppknapp
Mest läst i kategorin
– Meningen är att användarna själva genom att trycka på stoppknappen ska kunna anmäla det de upptäcker eller upplever till sajten, säger Johan Forsberg, initiativtagare till internetbranschens eget etiska råd.
– Dessutom är stoppknappen en signal till användarna att sajten är säker, en VDN-deklaration, om man så vill, fortsätter han.
Till vardags är han informationschef hos en av de största ungdomssajterna, Lunarstorm med 1,3 miljoner aktiva medlemmar. Sajten når 88 procent av landets 13-19-åringar.
– En kvalitetsmärkning är samtidigt viktig för att våra medlemmars föräldrar ska kunna känna sig trygga med var barnen är på nätet.
Genom branschorganisationen Bitos, som samlar de stora aktörerna för innehålls- och tjänsteleverantörer på internetmarknaden i Sverige, har en lång rad sajter enats om gemensamma etiska regler. Aftonbladet, Eniro/Passagen, Visasat, TV 4 Interaktiv, MSN och Playahead är några av initiativtagarna.
– Vi vill samla branschen och genom gemensamma regelverk och aktioner hjälpa till att göra internet till ett säkrare och mer trivsamt ställe att träffas på, säger Johan Forsberg.
Stoppknappen, som ser ut som ett rött utropstecken, ska på sajtens hemsida berätta för användarna att sidan agerar utifrån det etiska rådets riktlinjer. Det handlar om hur man ska hantera anmälningar och att de har upparbetade kontakter med hjälporganisationer och polisen.
– Ännu är vi bara i början, men vi hoppas att alla internetaktörer och sajter som inte är med ännu tar kontakt med oss för att ansluta sig, säger Forsberg.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.