Skandia räknar med minskad försäljning när förmedlare får annan provisionsmodell.
Stoppar up front-provisioner
Mest läst i kategorin
Skandia tar bort så kallade up front-provisioner för försäkringar med löpande inbetalningar från årsskiftet. Det handlar om provisioner som betalas ut direkt efter försäljningstillfället till förmedlarbolag som säljer Skandias försäkringar.
– Vi är ett långsiktigt, kundstyrt bolag och det är utgångspunkten för all vår verksamhet. Vi tycker att det är rätt och rimligt att betala provisioner, eftersom rådgivning har ett högt värde för kunderna och de som utför den tjänsten måste få betalt för sitt jobb oavsett om de är anställda av Skandia eller av ett annat bolag. Men utformningen måste främja långsiktig kundnytta, inte snabba klipp, och med up front-provisioner finns en risk att kunden styrs till det bolag där säljaren får högst ersättning direkt vid tecknandet, säger koncernchef Bengt-Åke Fagerman i en kommentar.
Skandia uppger att det inte har gått att ena hela branschen om att överge up front-provisionerna trots flera försök, men att responsen har varit överlag positiv.
En stor del av bolagets försäljning görs just genom externa förmedlare som får betalt med provisioner.
Skandia räknar nu med en nedgång i nyförsäljningen och att vissa förmedlare kommer att styra försäljningen till bolag där de fortfarande kan få up front-provisioner.
– Vårt beslut kommer att drabba vår försäljning. Det vet vi eftersom vi för ett antal år sedan gick i bräschen genom att halvera våra up front-ersättningar, vilket drabbade vår försäljning mycket negativt. Men som ett kundstyrt bolag tycker vi att fördelarna för kunderna är mycket större och vi tror att långsiktiga ersättningar på sikt kommer att gynna både Skandia och våra kunder, säger Bengt-Åke Fagerman.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.