11 juni
2026

Realtid

Staten säljer i Nordea

administrator

administrator

Svenska staten säljer aktier i Nordea. Avsikten med försäljningen är att svenska statens ägarandel i bolaget inte skall öka på grund av Nordeas återköpsprogram, utan kvarstå på samma ägarandel som tidigare, enligt ett pressmeddelande från näringsdepartementet.

Intäkterna från försäljningen kommer att föras över till statskassan.

Statens ägande i Nordea uppgår till cirka 19,5 procent.

TT

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

tyskland
Börs & finans

Tyska tåg kan inte gå i tid – nu kommer den drastiska åtgärden

10 juni 2026