"Att det statliga spelmonopolet gör att spelberoendet begränsas är ren bullshit! Staten tar inget socialt ansvar". Den salvan levereras av Douglas Roos, vd för spelbolaget Ladbrokes.
"Staten ökar spelberoendet"
Mest läst i kategorin
– Bosse Ringholm var vår bästa pr-konsult. Vi visste precis vad vi skulle säga för att få igång honom. Men med den nya regeringen kan vi inte ens få en diskussion.
Douglas Roos, vd för det privata spelbolaget Ladbrokes Norden – som han tillsammans med två andra ägare precis sålt till engelska Ladbrokes och gjort ett klipp på 60 miljoner kronor, är förmodligen den i Sverige som jobbar allra hårdast mot det svenska statliga spelmonopolet. Det monopol som visserligen gör det möjligt för privata spelbolag att verka på internet, men som
förbjuder dem att bedriva marknadsföring och att öppna fysiska spelbutiker.
– Före valet sade de borgerliga partierna, utom centern, att monopolet skulle avskaffas. Inte minst Fredrik Reinfeldt var mycket tydlig på den punkten. Men nu vet vi inte alls var de står, säger Roos, som säger att han skrivit mängder med brev till regeringen för att få besked.
– Men vi får inte ens svar, säger han.
Douglas Roos hyser emellertid ringa tvivel om anledningen till att regeringen tycks ha svängt i frågan.
– De tjänar ju pengar på monopolet. Det är lättare att vara mot monopolet när man är i opposition. Men nu när de är i regering så är det pengarna som räknas.
Men Roos är ändå övertygad om att det svenska spelmonopolets dagar är räknade.
– EU-kommissionen har ju avkrävt Sverige ett svar då det är uppenbart att monopolet strider mot EU:s regler, säger Roos.
Ett land får bortse från EU:s regler med hänvisning till vissa specifika skäl. Ett sådant kan vara månandet om medborgarnas hälsa, och det är det som regeringen – åtminstone den förra – använde sig av. En avreglerad spelmarknad ökar risken för ett utbrett spelberoende, lyder argumentet.
– Det är ren bullshit! På det sätt som staten agerar så bidrar de istället till spelmissbruket, säger Roos, som menar att den marknadsföring som statliga Svenska Spel bedriver är helt oacceptabel.
– Deras reklam är förmodligen den mest aggressiva som ett statligt spelbolag bedriver i hela världen. Ta till exempel den reklam som är direkt riktad till barn.
– Svenska Spel tar inget socialt ansvar alls, fortsätter han.
Roos tar statistik och siffror till sin hjälp för att driva sin tes. Förra året satsade staten 14 miljoner kronor på åtgärder för att förebygga ett utbrett spelberoende bland befolkningen.
– Det kan jämföras med de 5 miljarder kronor som staten samma år tjänade på sin spelverksamhet. Det kan också jämföras med de 700 miljoner kronor de statliga svenska spelbolagen satsade på marknadsföring.
– Det handlar bara om att tjäna pengar, säger han.
Roos är noga med att påpeka att ett slopande av spelmonopolet inte är liktydigt med en helt oreglerad spelmarknad.
– Tvärtom. Spelbolagen ska vara kontrollerade. Det ska krävas licens för att bedriva spelverksamhet, och marknadsföringen och reklamen ska vara reglerad. Vissa typer av spel borde inte alls vara tillåtna, och man kan till exempel tänka sig att tv-reklam bara får sändas kvällstid, säger han.
Hur ser du på argumentet att den statliga spelverksamheten är viktig för den svenska idrottsrörelsen?
– Visst kan det vara så. Men i så fall borde spelbolagen ägas direkt av idrottsrörelsen, och inte av staten, säger Roos, som påpekar att endast 20 procent av Svenska Spels vinst går till idrotten.
– Resten, alltså 80 procent, går till statskassan.
Men hur hårt slår egentligen spelmonopolet mot Ladbrokes? Ni får ju bedriva verksamhet på nätet, och ni slipper betala svensk skatt.
– Men vi betalar engelsk skatt, som på det här området är högre än den svenska. Men framförallt vill vi kunna öppna spelbutiker. Och vi vill ha möjlighet till marknadsföring. Vi vill kunna synas, säger Roos.
Även om Ladbrokes inte får marknadsföra sina spelprodukter så har de ändå lyckats bra under de fem år de varit verksamma i Sverige och Norden. Roos vill inte uppge några siffror vad gäller omsättningen, men säger att de förmodligen är störst i Norden när det gäller till exempel poker på internet.
Ladbrokes Norden hade tills för ett par dagar sedan ingen ägarkoppling till det anrika engelska spelföretaget Ladbrokes, utan var då helt svenskägt. I helgen meddelades det emellertid att Ladbrokes i England köper Ladbrokes Norden, som därmed blir ett helägt dotterbolag till det engelska bolaget.
Själva spelverksamheten drivs från London, vilket den alltid gjorts. Verksamheten i Stockholm är koncentrerad till politisk lobbying – alltså att arbeta mot spelmonopolet – pr- och strategifrågor. Bolaget finns i hela Norden, men Sverige är den största marknaden.
Vilken är er största spelprodukt?
– I dag är det nätpoker, svarar Roos, som menar att nätpokern nu är på väg in i en mognadsfas.
– Nu gäller det att få allt fler intresserade att prova på nätpokern, och få spelet mer etablerat som ett fritidsnöje.
Näst största spelprodukt är casino, där bland annat Black Jack och roulett ingår. En produkt som Ladbrokes lanserades alldeles nyligen är bingo.
Sedan är den sedvanliga bettingen – vadslagningen – naturligtvis populär. Där går det att satsa pengar på allt från vem som vinner Big Brother till om det ska snöa på julafton, och när prinsessan Victoria får sitt första barn.
– Ett tag kunde man spela på om Elvis levde och om han dessutom bodde i Sverige. Det gav tusen gånger insatsen, berättar Roos.
När det gäller vadslagningen så tar bolaget hjälp från olika experter när oddsen skall sättas. När det till exempel gäller politik – ofta ett ämne för vadslagning – så har Ladbrokes anlitat bland andra statsvetaren Stig-Björn Ljunggren.
Jag antar att det tidigare gick att spela på vem som blir socialdemokraternas nye partiledare?
– Självklart. Och innan vi stängde ner, vilket vi gjorde dagen innan Mona Sahlin blev nominerad, så gav hon 1,4 gånger pengarna. Så hon var favorit. Andrahandsfavorit var Pär Nuder, säger Roos.
– Men man kunde faktiskt spela på vem skulle bli socialdemokraternas nästa partiledare redan i somras, alltså före valet. Då gav Mona Sahlin tusen gånger insatsen. Då var hon inte favorit, konstaterar Roos, som berättar att oddsen sänktes efter det att ett antal personen faktiskt satsat pengar på henne.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.