Jarnheimer kunde ha fått en 3G-licens i Norge, men han vågade inte. Tele 2 sågs som den stora potentiella vinnaren när den fjärde licensen för 3G-telefoni skulle auktioneras ut i Norge. Men nu visar det sig att ingen vill köpa licensen. Orsaken sägs vara Telenor, hårda krav och Wimax inträde i Norge.
Starka norrmän skrämde Jarnheimer

Mest läst i kategorin
I går var det sista dagen för att komma med ett bud för att köpa den fjärde 3G-licensen. Men när klockan var slagen konstaterades det att ingen var intresserad. Tanken var att den som hade lagt det högsta budet av aktörerna skulle vinna.
Enligt analytiker sågs svenska Tele 2 vara den som skulle vinna auktionen. Men enligt Niclas Palmstierna, Tele 2:s Nordenchef, fanns det flera orsaker till att företaget valde att inte satsa just nu.
– Vi har en stark kundbas i Norge och använder oss av Telenors nät där. Vi ser kontinuerligt över hur vi ska förbättra vår tjänst och tittade därför givetvis på möjligheten att bygga ett 3G-nät i Norge, men i dagsläget fanns det inte någon rimlighet att bygga ut för 3G. Kraven som följde med licensen gjorde att det inte var intressant för oss. Det fanns för många osäkerhetsmoment helt enkelt, säger Niclas Palmstierna.
Några av anledningarna till att ingen var enligt den norske telekomanalytikern Tore Aarønæs att utbyggningspriset låg på ett tresiffrigt miljonbelopp.
Den som skulle bygga ut 3G-nätet skulle bara bygga nätet i de stora städerna därutöver var de tvungna att skriva roaming-avtal med Telenor för att kunna ge kunderna täckning utanför sitt nät. Det fanns alltså ett krav att tvingas skriva avtal med Telenor trots att man inte visste vad priset för den tjänsten skulle ligga. Det skriver den norska nättidningen Digi.no.
Enligt Tore Aarønæs börjar även ny konkurrerande teknik som Wimax, Wibro och mobil ip-telefoni bli intressant i Norge på allvar. Det skapar en osäkerhet inför framtiden inom 3G då tekniken har relativt kort räckvidd.
Dessutom finns ytterligare en aktör genom Nordisk Mobiltelefon som har byggt ut ett cdma450-nät i Norge.
Niclas Palmstierna förstår varför analytiker trodde att Tele 2 skulle vara intresserade.
– Vi har byggt upp ett starkt varumärke och ser en tillväxt där inte minst på mobilsidan. Dessutom har vi kunskaper om att bygga ett nät. Vi ser ständigt över möjligheterna och utesluter inte att vi kommer att göra det någon gång framöver, säger Niclas Plamstierna.