Amerikanerna gjorde av med mer pengar dagen efter Thanksgiving, den traditionella starten på julhandeln, i år än förra året.
Stark inledning på julhandeln i USA
Mest läst i kategorin
Konsumenterna hade börjat köa redan innan butikerna öppnade klockan fem på morgonen för att komma i åtnjutande av extraerbjudanden.
Den traditionella julhandeln inleds på fredagen, Black friday, efter helgdagen Thanksgiving. Enligt en enkät beräknades 130 miljoner amerikaner ge sig ut och shoppa under långhelgen.
Sänkta priser på leksaker och hemelektronik var återkommande lockbeten för att få del av kakan bland landets butikskedjor.
Tidiga försäljningssiffror från Shoppertrak visade att fredagens försäljning ökade med 10,8 procent jämfört med Black friday förra året till åtta miljarder dollar, motsvarande 54 miljarder kronor. Visa i USA uppgav att försäljningen med plastkorten ökat med 15,5 procent till 4,1 miljarder dollar.
– Vi är försiktigt optimistiska att det kommer att bli en bra försäljningssäsong, men det är för tidigt att säga hur bra, sade Paul Cohen, talesman för Visa USA.
Ett försäljningslyft väntades generellt i kölvattnet på de gångna veckornas lägre bränslepriser, vilka gett landets konsumenter mer över i plånboken.
I fjol såldes varor för 7,2 miljarder dollar i USA under fredagen efter Thanksgiving.
Och utöver leksaker och elektronik såg detaljister tecken på ett lyft för spel och filmer.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.