Realtid

Starbucks satsar på svensk design

administrator
administrator
Uppdaterad: 17 jan. 2005Publicerad: 17 jan. 2005

Kaffemuggar, sockerskålar, gräddkannor och kaffeburkar kommer snart att få en skandinavisk profil i den amerikanska kafékedjan Starbucks 8.000 kaféer runtom i världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Uppdraget att designa det sortiment som säljs i kafébutikerna har gått till Design House Stockholm och formgivarna Signe Persson-Melin och Marie-Louise Hellgren.

– Det här är unikt på flera sätt. För vår del betyder det förstås en väldig omsättning, men det är också ett av de hittills största projekten med skandinavisk design utanför Sverige, säger Anders Färdig, vd och ägare till Design House.

Företaget har funnits i tolv år och har en omsättning på 50 miljoner kronor. Ordern från amerikanska Starbucks beräknas ge 10 miljoner kronor under det första året när produkterna undan för undan börjar säljas i 5 000 kaféer.

– Men det handlar om ett långsiktigt samarbete och det här kommer att förändra vårt företag, säger Anders Färdig.

Produkterna kommer att tillverkas i fabriker i Thailand och Kina.

– Det finns nästan ingen produktion kvar i Sverige, tyvärr, och Höganäs är alldeles för litet för att klara av det här. Dessutom är prisläget fel, säger Anders Färdig, som tidigare ägde just Höganäs Keramik och Boda Nova.

Nyligen blev det också klart med ytterligare en storaffär för Design House Stockholm. Det japanska postorderföretaget Askul med en omsättning motsvarande 14 miljarder kronor har gett bolaget i uppdrag att designa möbler, glas, porslin och annat för kontorsmiljö. Många svenska formgivare är engagerade i projektet, som betyder minst lika mycket som Starbucksordern för bolaget, om inte mer.

Bolaget har inga egna formgivare anställda, utan fungerar mer som ett bok- eller musikförlag. Formgivarna vänder sig till företaget som sedan ger ut produkterna. Men även formgivarna kommer att märka av de nya stora beställningarna.

ANNONS

– Det blir väldigt många royaltykronor till formgivarna. Jag gissar att vi kommer att fördubbla våra royaltyutbetalningar, säger Anders Färdig.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS