…när du arbetar som inköpschef på filmbolaget Noble Entertainment?
Staffan Nordén
Mest läst i kategorin
– Min titel är inköpschef, men egentligen gör jag ju mycket mer eftersom vi är ett ganska litet företag. Det blir en hel del arbete inom marknadsföring. Jag har ju tidigare arbetat som AD så det blir jag som får utforma alla annonser också.
– Just nu arbetar jag med att planera våra tre kommande premiärer: sydkoreanska Old boy, en amerikansk självbiografisk dokumentär som heter Tarnation och Woodsman, ett amerikanskt drama där Kevin Bacon enligt min mening gör sitt livs roll – helt klart en oscarsvarning!
Får du titta mycket på film?
– Ja. Det blir en hel del skitfilm, cirka fem i veckan. Jag skulle tippa att var tjugonde film jag ser är något att ha. Resten är sådana filmer som aldrig någonsin kommer till Sverige.
Vilka sorters filmer är det ni köper in?
– Independentfilmer, det vill säga filmer som inte är producerade av de stora välkända filmstudiorna.
Hur hittar ni de filmerna?
– En del skickas till oss och en del hittar vi på olika filmfestivaler som vi besöker. Sen gäller det ju att hålla sig à jour med vad som händer på marknaden och läsa de viktiga filmtidningarna som Variety, Screen och Hollywood Reporter.
Hur många filmfestivaler besöker du?
– Förra året blev det nog en sju eller åtta stycken. Av dessa är nog Cannes den roligaste, just av den anledningen att det är varmt och soligt. Sen är det en speciell stämning just i Cannes som gör det hela lite extra.
Är det en glamorös tillvaro att åka jorden runt på galor?
– Nej det är det verkligen inte även om många tror det. Det är mest en massa jobb. Större delen av tiden sitter man ju instängd i en mörk biosalong och stirrar på en halvtaskig film.
Vad krävs för att en film ska slå i Sverige?
– Det beror på vilket prisintervall man ligger i. Betalar man mycket för en film så krävs det stora kända namn bland skådespelarna. Om man som vi jobbar med mindre produktioner så är det lite knepigare. Det krävs helt enkelt mer än bara kända namn. Jag brukar säga att man ska kunna sälja filmen med två meningar.
Så du tänker i form av marknadsföring redan när du köper in filmen…
– Ja det måste man göra. Men vi tar inte bara in filmer som blir publiksuccé på bio. Vi tar även in smalare filmer som om de får bra recessioner av filmkritikerna kan säljas vidare till tv. Du får tänka på att biobranschen inte är någon lönsam bransch. Endast var åttonde film går plus på bio.
Hur överlever filmbranschen då?
– Video, dvd och tv, det är oftast där pengarna kommer in.
Så biograferna är då förvandlade till marknadsföringskanaler, eller?
– Ja, det kan man säga. Genom att filmerna går upp på bio blir de omtalade och säljer bättre.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.