Resultatet rörde sig i sidled. Men online-banken fick 13.200 nya kunder förra året, vilket är rekord."En fortsatt tydlig trend är att framför allt många unga uppskattar vår plattform", skriver vd:n Rikard Josefsson.
Stabilt resultat och stark kundtillväxt för Avanza
Mest läst i kategorin
Resultatet efter skatt var nära oförändrat och uppgick till 98 miljoner kronor, jämfört med 101 miljoner kronor i det fjärde kvartalet 2016. Kundtillväxten ökade till 42.500 (29.300), vilket var största kundökningen någonsin för Avanza.
”En fortsatt tydlig trend är att framför allt många unga uppskattar Avanzas plattform för sitt sparande, även om tillväxten är hög även i andra ålderskategorier. Vi ser att de som blir kunder stannar hos Avanza och att deras sparkapital växer över tiden”, skriver vd:n Rikard Josefsson i sin kommentar till bokslutet. Han tillträdde vd-posten så sent som 6 november förra året och kommer närmast från Länsförsäkringar.
Avanzas rörelseintäkterna landade på 274 miljoner kronor (247) och ökade med 11 procent på grund av högre fondprovisioner och övriga intäkter som ökade till följd av högre intäkter från Corprate Finance samt högre valutaintäkter. Rörelsens kostnader uppgick till -160 miljoner, en ökning med 23 procent. Främst på grund av nyanställningar och högre övriga kostnader.
”Kostnadsökningen är till stor del en följd av utökad utvecklingskapacitet för fortsatt tillväxt”, framgår det av bokslutet.
Nettoinflödet under kvartalet var 3.5 miljarder kronor, en minskning med 43 procent och till stor del en följd av några enskilda större uttag på 2.2 miljarder. En milstolpe, enligt banken, var lanseringen av nya bolånetjänsten Bolån+.
”Intresset har varit över förväntan och även om vi ännu inte öppnat upp erbjudandet för alla har över 25.000 kunder visat sitt intresse. Nu är vi på väg in i den svenska bolånemarknaden på riktigt, skriver Rikard Josefsson.
Även lanseringen av robotrådgivningstjänsten Avanza Auto slog förväntningarna, menar vd:n. Vid årsskiftet uppgick kapitalet i Autofonderna till över en miljard. För åttonde året i rad vann onlinebanken även utmärkelsen Sveriges nöjdaste kunder i kategorin ”Sparande”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Vilka risker kan ditt företag undvika?
Anpassa försäkringen efter din bransch och få pris och skydd på nolltid.
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.