Realtid

SPP slopar up front-provisioner

Realtid.se
Uppdaterad: 01 sep. 2015Publicerad: 01 sep. 2015

Storebrand-ägda bolagets nya giv träder i kraft 1 januari.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SPP tar bort up front-provisioner, enligt ett pressmeddelande.

Beslutet förklaras som ett led i arbetet med att öka transparensen och minska risken att försäljningen drivs av kortsiktighet framför nytta för kunderna.

Förmedlare står för en stor del av SPP:s försäljning och får ersättning i form av antingen arvode från kunden eller provision från försäkringsbolaget.

– Up front-provisioner, som betalas ut direkt vid tecknandet av en försäkring, riskerar att bli incitament som triggar en för kunden omotiverad flyttkarusell. För att sätta kunden i fokus och öka transparensen inför SPP en mer långsiktig och hållbar provisionsmodell från och med årsskiftet, säger SPP:s vd Staffan Hansén.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]