Realtid

Spotify piskade att ta sig in i USA

Sara Johansson
Uppdaterad: 23 nov. 2010Publicerad: 23 nov. 2010

De amerikanska musikbolagen är skeptiska till Spotify. Nu planerar musiktjänsten en lansering trots motgångarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Makro

Gruvdriftens vinster blir framtidens problem

18 nov. 2025

Det svenska bolaget, vars musiktjänst lanserades år 2008, har snabbt blivit en av Europas mest lyckade it-rookies. Sammanlagt har musiktjänsten 10 miljoner användare i sju olika länder.

Men musikbolagen är bekymrade över Spotifys gratistjänst, som stöttas av annonser.

Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.

Spotifys argument för gratistjänsten är att den lockar över användare till abonnemangstjänsten. Men musikbolagen är inte helt övertygade och menar att gratistjänsten är för bra, vilket gör att användarna väljer att stanna kvar och stå ut med reklamavbrotten.

Spotify betalar musikbolagen och upphovstagare royalty för varje verk som spelas av användarna – både på gratistjänsten och premium-tjänsten.

Trots musikbolagens skepsis planerar Spotify nu att lansera tjänsten i USA, uppger Financial Times. Detta trots att de fyra största musikbolagen, EMI, Warner, Universal och Sony inte skrivit under något avtal.

Anledningen till denna påskyndning av lanseringen i USA uppges vara företagets oroväckande resultat.

Spotifys förluster uppgick till sammanlagt 75 miljoner kronor i fjol. Den totala omsättningen hos Spotify Limited inklusive abonnemangsintäkter uppgick till 124 miljoner kronor. Annonsintäkterna stod för 50 miljoner.

ANNONS

Enligt Financial Times förhandlar just nu bolaget med musikbolagen.

Men i USA finns det även en större konkurrens från iTunes. Samtidigt ryktas det att både Apple och Google är på gång med Spotify-liknande tjänster. Apples tjänst kallas Lala.

– Att några av de stora amerikanska jättarna kan ha liknande planer framöver kan vara en anledning till att man inte vill släppa in Spotify. Då kan det nog vara kört, att försöka tävla med Apple eller Google, säger Tobias Nielsén, kulturekonom och analytiker till Nyhetskanalen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS