Realtid

Spotify lyfter svenska skivbolag

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 maj 2010Publicerad: 27 maj 2010

Nu börjar pengarna från Spotify och andra digitala musiktjänster på allvar rulla in till de svenska skivbolagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den digitala försäljningen väntas i år stå för omkring en fjärdedel av musikintäkterna.

Anmäl dig till Teknik, Media och Telekom-nyhetsbrevet som kommer ut på tisdagar.

– Vi ser en fortsatt positiv trend, och det är väldigt spännande, säger Per Sundin, vd för Sveriges största skivbolag Universal Music.

Det han beskriver är den svenska musikmarknadens utveckling hittills i år, efter fjolårets efterlängtade trendbrott: För första gången sedan 2002 ökade musikförsäljningen, mätt i reda pengar.

Även om försäljningen av fysiska cd- och vinylalbum steg något var det framför allt den digitala delen som stod för tillväxten. Intäkterna från så kallad streaming, direktuppspelning av musik via nätet, steg med hisnande 438 procent till 65 miljoner kronor.

Och det vi såg i fjol var bara början på den digitala revolutionen. Per Sundin uppskattar att över 25 procent av musikförsäljningen i år kommer att vara digital, jämfört med 16 procent 2009. Han bekräftar att ”en väldigt stor del” av de digitala pengarna kommer från Spotify.

– Spotify har varit otroligt framgångsrika och värvat ännu fler betalande kunder, som betalar 99 spänn i månaden, säger Sundin.

Han tillägger att även Apples musikbutik Itunes och Nokias motsvarighet har en positiv försäljningsutveckling, och att Universal utforskar ytterligare alternativ.

ANNONS

– Vi testar prenumerationsmodeller, reklamfinansierade tjänster. . . Vi prövar allt möjligt just nu. Och det är för att vi vill låta konsumenten avgöra hur man ska konsumera musik.

Stefan Blom, vd för Universals konkurrent EMI, gör även han en positiv bedömning av den digitala tillväxten i år. Över 20 procent av försäljningen kommer i år att vara digital, förutspår han.

– Men jag vill betona, när vi pratar om streaming, att det inte är bara Spotify. Det finns faktiskt både andra tjänster i antågande, plus att Youtube står för en rätt bra andel av tittande och lyssnande, säger Blom.

Samtidigt bekräftar Stefan Blom att Spotify börjar bli en väldigt viktig intäktskälla för branschen, tack vare att antalet betalande användare hela tiden ökar.

– Det växer stadigt månad för månad. Och det är det som gör att det ser väldigt bra ut för oss och för artisterna framöver, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS