Realtid

Spiltan lockas av ny investeringsstrategi

Per H Börjesson, vd för Spiltan
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 23 okt. 2017Publicerad: 23 okt. 2017

Investment Spiltan startade som en aktieklubb med 40.000 kronor för drygt 30 år sedan och idag förvaltar bolaget över 3 miljarder kronor. "Vi investerar gärna i företag som drivs av 35-40-åringar som har drivit sitt bolag i ungefär tio år och som söker expansionskapital" säger Per H Börjesson, vd för Spiltan, till Realtid. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hemligheten bakom Investment Spiltans framgång är väl förvaltat kapital, stor kompetens och lite tur.

 – När vi startade Spiltan 1985 tyckte vi att vi var proffs, men vi var i själva verket ett gäng amatörer, säger Per H Börjesson, vd i Spiltan, till Realtid.se.

Spiltans verksamhet startade i Stockholm med premiesparklubben Galten, som hade cirka 40 medlemmar som alla studerade på I-linjen vid Linköpings Tekniska Högskola på 70-talet. Det satsade kapitalet på 40.000 kronor dubblades på ett år och Investment Spiltan bildades med ett kapital på totalt 200.000 kronor året därpå. 

Vad var visionen när ni startade?

– Det var mest en kul grej. Någon vision hade vi inte.  När vi tog in mer pengar till bolaget -97 ville jag att Spiltan skulle bli något större än vad det var och då hade jag precis upptäckt Warren Buffett, säger Per H Börjesson.

Per H Börjesson fortsätter:

 – När jag skickade ett memorandum till alla jag kände -97 fick Spiltan in 15 miljoner kronor. När vi sedan gjorde en emission -99 kunde vi börja rekrytera personal och sedan dess har det bara tickat på. I ett tidigt skede investerade vi i olika fonder, men vi märkte snabbt att fonderna tar 2 procent i avgift plus en del av vinsten varje år, vilket gjorde att vi började saminvestera med affärsänglar i vårt nätverk istället. När nästa kris kom 2001 insåg vi att vi att investeringar i bolag i tidiga faser alltid kräver mer kapital och tar mer tid vilket lade grunden till vår nuvarande affärsmodell: att investera i minoritetsposter i onoterade bolag som har kommit en bit på vägen.

Vilken typ av bolag investerar ni i?

ANNONS

– Vi investerar gärna i företag som drivs av 35-40-åringar som har drivit sitt bolag i ungefär tio år och som söker expansionskapital. Vi vill att bolagsvärdet ska ligga på mellan 40 och 200 miljoner kronor, att entreprenören har en betydande ägarandel i och inflytande över bolaget och att det finns en betydande tillväxtpotential, helst både i marknadstillväxt och egen tillväxt.

Spiltan har inget särskilt branschfokus, men idag har bolaget en stor exponering (72 procent) mot underhållningsbranschen på grund av innehavet i dataspelsbolaget Paradox Interactive. Annars är det just lönsamheten, tillväxtpotentialen, affärsidén och inte minst entreprenören som avgör om Spiltan väljer att investera i bolaget.

– Nu har vi så pass mycket pengar att vi även ibland kan satsa i bolag som är i tidiga faser. Men, det skulle Warren Buffett inte gilla, eftersom han förespråkar att man bara ska investera i bolag som går med vinst. Det pågår även diskussioner om huruvida vi ska gå in i lite större bolag än vad vi gör idag. Men, i det segmentet får vi mer konkurrens från riskkapitalbolag. Det kan även tilläggas att vi bara investerar i svenska bolag; det är tillräckligt svårt som det är att ha koll på svenska entreprenörers track record. 

Hur stor är er ägarandel?

– Vi brukar gå in med 30-40 procent vid den initiala investeringen. 

Hur många pitchar får ni per år?

– Cirka 150 bolag brukar kontakta oss årligen. Många kan vi avvisa på en gång och vissa bjuder vi in till samtal. Vi har rätt strikta kriterier så det är verkligen ett nålsöga som man måste passera.

Unikt för Spiltan är att de inte har någon exitstrategi.

ANNONS

– Vi investerar långsiktigt i bolagen och är aktiva ägare. Där är vi unika och det är så vi har byggt vårt varumärke.

Idag har Spiltan 10-12 bolag i sin portfölj av onoterade bolag. Spiltan har även investerat i 30 bolag på den Alternativa Listan som är en del av Pepins Group. 

Den stora framgången för Spiltan har varit investeringen i spelbolaget Paradox Interactive.

Hur kom ni i kontakt med Paradox Interactive?

– Vi genomförde en kampanj och skrev brev till några bolag som vi trodde på. Paradox nappade. Vi kom in 2010 när en av deras kunder inte betalade och bolaget fick likviditetsproblem. 

Varför trodde du på Paradox?

– Fredrik Wester, som driver Paradox, är en skicklig entreprenör. Vi ansåg även att spelbranschen är en otroligt spännande bransch, eftersom vi såg att man började ladda ner spel digitalt. Paradox utvecklar spel som spelas om och om igen av en trogen skara och bolaget omsatte 60 miljoner kronor när vi investerade, så bolaget hade god potential. Som tur är investerade vi i tio procent av portföljen istället för 0,5-1 procent som vi vanligtvis gjorde på den tiden. Men, vi var lite nervösa, eftersom vi tyckte att vi hade betalat för mycket för bolaget. 

Framgången med Paradox Interactive har till stor del bidragit till att substansvärdet för Investment Spiltan idag ligger på över tre miljarder kronor. 

ANNONS

Vilken typ av konsulter anlitar ni?

– När vi investerar i bolag anlitar vi alltid jurister för att göra en due diligence. Ofta har portföljbolagen egna juristkontakter som de använder för andra ändamål. Vi har även BDO som auktoriserad revisor. I övrigt förlitar vi oss mycket på vår egen kompetens.  Jag har ju en bakgrund inom pr och tycker att sådant är kul. Dessutom har vi nyligen rekryterat en person som ska arbeta in-house med pr-frågor. 

Hur mycket spenderar ni på konsulttjänster per år?

– Det blir cirka en halv miljon kronor. 

Vilka är era planer nu?

– Vi vill hitta fler onoterade bolag med spännande affärsidéer att investera i. Nu har vi möjlighet att investera några hundra miljoner kronor i rätt bolag. Vi får se vart det leder. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Miriam Istner-Byman
Miriam Istner-Byman
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

AI-chefen: "Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig"

Trots AI-teknikens potential har den svenska fastighetsbranschen ännu inte riktigt tagit klivet: ”Finns helt andra incitament nu.” AI väntas revolutionera fastighetsbranschen, men i Sverige har tekniken ännu inte riktigt tagit fart. Bristande digital mognad och manuella processer är stora hinder, menar AI-Bobs vd Elin Mårtensson. Missa inte: Byggsektorn kom av sig – sämsta kvartalet sedan […]