Det säger en av Sveriges mest erfarna konkursförvaltare, advokaten Rolf Åbjörnsson om att Saab läggs ned.
"Spelet under täcket gick inte"
Mest läst i kategorin
– Det är så rörigt att GM inte vågar försätta Saab i konkurs. På så sätt är det ganska sjyst och korrekt hanterat, säger Rolf Åbjörnsson till Realtid.se.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.
– Konkurs i det här perspektivet, när man har kört det så långt, skulle blivit oöverblickbart för GM. För att säkerställa sina intressen, och för att få bättre kontroll gör de som de gör nu. De kan fortsätta att styra och ställa under nedläggningen.
GM skriver att det kommer ske en ”långsiktig avveckling”?
– De måste stänga butiken på sådant sätt att de täcker alla skulder genom en likvidation.
Enligt dina tidigare uttalanden var detta väntat?
– GM kom i fel spår från början genom att man satsade på egna lösningar och genom att utse Koeningsegg till köpare. De har sett till amerikansk kultur utan att se till våra svenska förhållanden och det går inte att köra en sådan här historia i vår utvecklade industrikultur.
– GM missbedömde vad de kunde hitta på under täcket. Koenigssegg var bara en fasad för massa mystiska pengar. Det var självklart att det skulle bli genomlysning.
Varför valde ändå GM att göra som de gjorde?
– Från New York syns inte Sverige. GM hade full tilltro till sin amerikanska kultur. De har inte rättat sig efter vår.
– Det är precis som när amerikanska företag kommer in i Sverige och tror att de kan köra över facket – det går aldrig.
– Vi hade det svenska spåret med rena pengar men det var helt utestängt för att GM bestämde sig för att köra Koeniggsegg.
– Jag sade redan då att det inte är rätt upplägg om man kör företag i kris.
Det hade kunnat gå att rädda Saab om man hade kunnat hitta kombinationen mellan industriellt företagande, finansiärer och staten, menar Rolf Åbjörnsson.
Han anser vidare att bilindustrin är i djup kris som inte på något sätt går att jämföra med varvskrisen.
– Detta är en helt annan kris som berör fler personer och hela fordonsindustrin består av ett kluster och detta berör alla möjliga underleverantörer. När man börjar rycka i Saab kan det få stora konsekvenser för resten av den svenska bilindustrin.
– Överlag är hela affären passivt och yrvaket hanterad.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet








