Ändrar affärsinriktning och satsar på längre konsumentkrediter.
Sparpaket på Trustbuddy
Mest läst i kategorin
Trustbuddys ordförande Simon Nathanson presenterar på torsdagen ett omfattande åtgärdsprogram för att styra om bolaget mot en ny affärsinriktning och samtidigt dra ner på kostnaderna.
– Det finns ett stort behov av omstrukturering för att TrustBuddys verksamhet ska bli mer effektiv. Efter att ha arbetat aktivt med företagsledningen är jag övertygad om att den nya strategin banar väg för en mycket positiv framtid för koncernen, säger Simon Nathanson i ett pressmeddelande.
Enligt preliminära siffror för första kvartalet förmedlade verksamheten krediter om närmare 350 miljoner kronor. Intäkterna för bolagets del uppgick till 26 miljoner kronor medan kostnaderna blev hela 42 miljoner.
Den nya strategin innebär att Trustbuddy hela ska inrikta sig på konsumentkrediter med längre löptider och därmed kommer den nuvarande kreditportföljen att fasas ut. Till detta kommer också en kreditverksamhet riktad mot företag.
Den nya konsumentprodukten väntas lanseras mot slutet av året.
Den omstöpta verksamheten kommer att ha ett betydligt mindre personalbehov och en stor del av de anställda kommer att få lämna bolaget. Vid årsskiftet hade Trustbuddy drygt 50 anställda.
Trustbuddy kommer också att lägga ner verksamheterna i Polen och Spanien och avbryta ytterligare expansionsplaner utanför Norden och Benelux-länderna.
”Som ett resultat av ett minskat fokus på expansion på nya marknader kommer TrustBuddy att kunna rikta sina resurser till kärnmarknaderna och därmed förbättra resultatet snabbare och skapa bättre förutsättningar för tillväxt”, skriver bolaget i pressmeddelandet.
När besparingsprogrammet är genomfört väntas kostnaderna minska med 4 miljoner kronor per månad.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.