Realtid

Sparkad ledningsgrupp stämmer kontaktlins-bolag

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 maj 2010Publicerad: 28 maj 2010

Bråket kring Coastal Contacts växer. Den sparkade Europachefen Daniel Mühlbach berättar om de senaste förvecklingarna i härvan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Mühlbach via telefon under torsdagen.

– Det är så här att i och med att det pågår rättsprocesser och liknande, så är det väldigt svårt för mig att uttala mig om saker.

– Man kan väl säga så att jag tycker det är väldigt tråkigt att det kommer sådana här ogrundade anklagelser mot mig.

Menar du anklagelser riktade mot dig från Coastal Contacts vd Roger Hardy?

– Jag menar de anklagelser som har kommit från Coastal Contacts.

Från Hardy?

– Jag vet inte.

– Dagens Industri skrev även under torsdagen om att Coastal Contacts investerarkontakt Terry Vanderkruyk sagt saker om mig.

ANNONS

Och allt började med att du framförde kritik på ett styrelsemöte?

– Ja, vi har haft olika åsikter där helt enkelt.

Det handlade om ersättningsnivåerna för Coastal Contacts ledning?

– Jag vill inte gå in på det.

Vad är nästa steg nu?

– Jag känner väl att jag tycker det här är otroligt tråkigt.

Mühlbach har varit med och grundat Lensway som kan sägas utgöra Europa-divisionen inom Coastal Contacts.

Och det var Lensway han var chef för innan han blev uppsagd.

ANNONS

– Jag känner mig jättestolt över Lensway och dess organisation som medarbetarna där har byggt upp tillsammans med mig.

– Jag hoppas liksom att det går bra för Lensway och för alla anställda där.

– Och jag önskar verkligen att inget av det här som har hänt nu på sistone påverkar Lensway.

– Det har varit otroligt kul att få vara med på den här resan, och bygga upp Lensway från att inte ha haft några intäkter alls till att ha intäkter på en halv miljard kronor per år.

– Sedan hade det väl kunnat sluta på ett lite bättre sätt än det här, hade man kunnat önska.

– Men som sagt: Jag känner mig jättestolt över det jag har gjort och över den organisation som har utvecklats.

Kommer det alltså att bli rättegångar nu mellan er, eller kan man tänka sig att ni kommer överens utanför domstolen?

– Det är nästan så att jag hoppas på en rättsprocess så att jag kan rentvå mig från det här.

ANNONS

– På så sätt välkomnar jag en process, samtidigt som jag givetvis tycker att det är onödigt att lägga pengar på det.

– Men jag har blivit så pass illa behandlad i media, med påståenden som är helt ogrundade.

Vad menar du då?

– Det som har skrivits om mig och de som har uttalat sig.

Mühlbach var först med om att sälja in Lensway till Coastal Contacts-koncernen, och har på sistone försökt köpa ut Lensway från Coastal Contacts igen medan han samtidigt var chef för Lensway.

Fanns det inte en risk för att det skulle kunna bli intressekonflikter där mellan dina roller?

– Jag tycker att det hade varit en bra lösning om vi skulle kunna köpa ut Lensway från Coastal Contacts.

– Och det är väl positivt för Coastal Contacts att det kommer ett bud.

ANNONS

– Om Coastal Contacts sedan tackar nej, är väl det ok.

Coastal Contacts-ledningen kanske menar att du inte spelat med öppna kort?

– Jag har spelat med väldigt öppna kort mot Coastal Contacts vd Roger Hardy.

– Hans uttalanden förvånar mig.

Pratar ni inte med varandra längre?

– Eehh. Neej, alltså – jag tycker väl att man ska kunna hålla en dialog.

– Men det har varit lite svårt.

Så Coastal Contacts har riktat en stämning mot dig?

ANNONS

– Aa, det har blivit ett par konflikter runt det här.

– Jag tycker det är väldigt olyckligt.

– Om man har olika åsikter, då är det definitivt ok att säga upp en chef.

– Det är helt ok.

– Jag har inget emot det alls.

– Att man sedan säger upp hela Lensways ledningsgrupp, och dessutom gör det på felaktiga grunder…

Vad har de sagt för skäl till att säga upp Lensways ledningsgrupp?

– Jag vill inte gå in på det.

ANNONS

– Jag kan egentligen inte säga mer.

– Men det har lämnats in en stämningsansökan mot Coastal Contacts från ett antal medarbetare som har blivit av med sina jobb.

Som medgrundare och tidigare storägare i Lensway blev Mülhbach senare aktieägare i Coastal Contacts då Lensway såldes in till Coastal Contacts.

– Jag tycker att det är väldigt tråkigt för mig som aktieägare i Coastal Contacts och för Lensway i allmänhet, att det här inträffar.

Hur många i Lensways ledning var det som blev uppsagda? Tio personer?

– Snarare fem personer, eller fyra.

Var de lojala med dig?

– Jag vet inte om jag kan gå in på det heller.

ANNONS

– Men alla på Lensway inklusive mig själv, är extremt lojala både mot Lensway och Coastal Contacts.

Det har varit tal om att du hållit nere lönsamheten för Lensway för att kunna köpa tillbaka Lensway billigare?

– Vad är det för otroliga dumheter?

– Hur skulle jag kunna göra så med Lensways organisation på 160 personer?

– Jag tycker det är oerhört beklagligt att man säger en sådan sak om en så pass kompetent organisation.

– Alla på Lensway har kämpat otroligt hårt.

Ska man tolka det som att du ville köpa tillbaka Lensway efter att bråket med Coastal Contacts-ledningen uppstått sedan du framfört kritiken i styrelsen?

– Jag vill inte gå in mer på det, utan hänvisar till Litorina Kapital.

ANNONS

Litorina är det riskkapitalbolag som Mühlbach planerade återköpa Lensway tillsammans med.

Hur gick det till? Var det du som kontaktade Litorina om det, eller var det Litorina som kontaktade dig?

– Det var jag som kontaktade dem.

Varför just Litorina?

– Det vill jag inte gå in på.

Vad gör du annars nu på dagarna?

– Jag hade väl önskat att jag kunde spendera mer tid med min familj.

– Och jag ska lägga mer tid på familjen nu.

ANNONS

– Jag har tre barn, och jag skulle vilja vara mer med dem.

– Jag har jobbat väldigt mycket i elva år med Lensway, och lagt ner min själ i det.

– Nu borde jag väl ta igen lite där.

Det är väl en positiv sidoeffekt?

– Jo, men jag måste först säkerställa att det går bra för Lensway och att det även kommer att gå bra framöver.

– Jag är ju fortfarande stor aktieägare där via mina aktier i Coastal Contacts.

– Det är väl också min prioritet – min egen ekonomi.

Hur menar du då att du ska agera som utomstående nu när du inte längre är anställd i Lensway?

ANNONS

– Jag måste se till att de här konflikterna inte påverkar Lensways organisation och de som jobbar där.

– Det riskerar att bli…

– Har man bara sett de konflikter som har uppstått, och att det har slutat med att folk har fått sparken…

– Jag tycker det är väldigt tråkigt.

Men vad menar du att du kan göra? Ringa till Coastal Contacts ledning i Kanada och mana dem till besinning?

– Jag kan nog inte göra så mycket.

– Men jag finns tillgänglig om de skulle behöva mig.

Du stänger inga dörrar utan är öppen för dialog?

ANNONS

– Jag är öppen för dialog.

Är du redo att sträcka ut handen och föreslå att du och Coastal Contacts-ledningen blir vänner igen?

– Ja, absolut.

– Det kan jag nog tänka mig att bli.

– Men det som jag inte tycker om är ju det som de har sagt i media om mig.

– Jag tycker att det är väldigt olyckligt genom att det har varit rena och skära lögner.

– Sedan att man lämnar in en stämningsansökan mot mig för något som inte är korrekt heller, tycker jag är olyckligt.

– Men min inställning är ändå att det alltid går att komma överens.

ANNONS

Ringer de upp dig och frågar om praktiska saker kring Lensway?

– Neeej, jag vill inte gå in på det heller, och hur vi gör.

Har du anlitat en advokat?

– Självklart.

Vem?

– Det vill jag inte ange.

Mühlbach har en ägarandel på 3-4 procent av Coastal Contacts.

Hela Coastal Contacts har 56 miljoner aktier, och aktien – som även handlas på Stockholmsbörsen – står i 10 kronor.

ANNONS

Så Mühlbachs aktieinnehav i Coastal Contacts är värt kring 20 miljoner kronor.

Det var 2004 som Lensway såldes in till Coastal Contacts, som grundades år 2000.

Hur tycker du att det har gått sedan dess?

– Jag vill säga att jag tycker det har gått otroligt bra.

– Lensway har haft en otrolig tillväxt sedan 2004, och har gått från intäkter på 100 miljoner kronor per år till en halv miljard kronor per år.

– Det har varit en otrolig utveckling.

Och det har inte varit några ”gupp på vägen” under den perioden mellan dig och Coastal Contacts-ledningen i Kanada?

– Jo, men det har vi kunnat hantera.

ANNONS

Då är det ju överraskande att ni nu plötsligt blir så osams att det blir så här?

– Ja, verkligen.

Vad är orsaken till det?

– Min åsikt är att vi har haft olika meningsskiljaktigheter i styrelsen, vilket har lett till den här situationen.

Har konflikten varit mellan dig och Roger Hardy, eller har fler varit inblandade?

– Jag vill inte gå in på det heller.

Realtid.se får tag på Coastal Contacts talesperson Terry Vanderkruyk via telefon till bolagets huvudkontor i Kanada-staden Vancouver.

– Skicka mig ett mejl, så ska jag skicka tillbaka en kopia av det vi kallar ”statement of claims”, säger han.

ANNONS

– Det är den stämning av Mühlbach som vi kände oss tvungna att initiera.
Där finns detaljerna kring vad vi påstår.

– Bakgrunden är att vi kände oss tvungna att vidta rättsliga åtgärder mot Mühlbach för att skydda Coastal Contacts och dess aktieägare. Vi hävdar att Mühlbach under sin tid som chef för Lensway bröt mot sin plikt och inte agerade i god tro.

Vad menar ni med det rent konkret?

– Det står i stämningen. Och det är viktigt att komma ihåg att Lensway fortfarande är marknadsledande på kontaktlinser och glasögon via internet i Europa.

– Sedan Mühlbach lämnade Lensway den 26 mars i år har vi sett Lensways försäljning förbättras i april och maj, och vi känner oss mycket trygga med Lensways tillförordnade chef. Han gör ett jättebra jobb och vi räknar med att han ska fortsätta med det.

– Lensways utveckling håller redan på att genomgå en ”turn-around”.

Anser ni att Mühlbach medvetet höll tillbaka Lensways utveckling för att kunna köpa bolaget billigt?

– Se hur vi har formulerat oss i vår stämningsansökan, det står om det där.

ANNONS

– Och observera att Mühlbach då han var chef för Lensway även satt i styrelsen för moderbolaget Coastal Contacts. Han sitter än idag kvar där, vilket innebär att man har ett ansvar för alla aktieägare i Coastal Contacts.

– Men det vi hävdar, och upptäckte, är att Mühlbach under den sista delen av sin tid som chef för Lensway arrangerade ett bud på Lensway – ett bud som skulle gynna huvudsakligen honom själv och en del av hans kollegor. Därmed låg det inte i Coastal Contacts intresse, vilket var Mühlbachs ansvar att se till.

Ni menar att hans bud på Lensway var för lågt?

– Vi fick ett bud – en icke-förankrad, icke bindande intresseförklaring från Litorina – precis efter att Mühlbach hade slutat som chef för Lensway.

– Det budet granskades av Coastal Contacts styrelse, som bedömde att budet inte var acceptabelt. Den informationen vidarebefordrades till Litorina.

En del har riktat kritik mot er för att ni inte gick ut med ett pressmeddelande om att ni fått bud på Lensway?

– Nu talar jag inte för styrelsens räkning, men man kan säga att Coastal Contacts ibland får intresseförklaringar avseende våra verksamheter.

– Men tills vi får ett bud eller en intresseförklaring som bedöms vara acceptabel eller väsentlig, så kommer vi att hantera det internt och rapportera om det även utåt i gällande ordning.

ANNONS

– Så om det blir något väsentligt så skickar vi ut ett pressmeddelande om det. Om det inte är något väsentligt, så gör vi inte det.

Vilket pris på Lensway tycker ni skulle vara tillräckligt högt för att det ska kunna accepteras?

– Lensway är inte till salu.

– Vår inriktning är att växa Lensway.

– Bolaget är inte till salu, och vi har inte heller försökt sälja det.

– Vårt mål är att sköta Coastal Contacts inklusive Lensway, och expandera verksamheten till aktieägarnas fromma.

– Och vi anser att vi är mycket välpositionerade för att fortsätta växa verksamheten i Europa, Nordamerika och Asien inom såväl kontaktlinser som glasögon.

– Det är vårt huvudmål.

ANNONS

Till vilken domstol har ni lämnat in er stämningsansökan?

– Vi har huvudkontor i Kanada, så vi har lämnat in stämningen här i överdomstolen för kanadensiska provinsen British Columbia.

– Själv sitter jag här i Vancouver.

Blir det någon rättegång?

– Det är en fråga för våra advokater och för domstolen att avgöra.

Men inga datum är satta?

– Det kommer att bestämmas.

Har du förväntan om när det kan bli?

ANNONS

– Nej.

Kan du bekräfta att anställda på Lensway som nu sagts upp, stämmer er för att de anser sig ha blivit uppsagda utan skäl?

– Nej, det kan jag inte.

Om det skulle vara så – vad anser du i så fall om det?

– Det är inte rimligt att jag ska kommentera något som jag inte ens är medveten om.

– Mühlbach blev uppsagd för att han inte gjorde ett tillräckligt bra jobb.

– Det är solklart.

Och varför blev personer i Lensways övriga företagsledning uppsagda?

ANNONS

– När jag får veta något om det du refererar till, så kan jag kommentera det.

På vilket sätt gjorde inte Mühlbach ett tillräckligt bra jobb?

– Lensway som han var chef för gick inte lika bra som andra delar av Coastal Contacts, och inte heller lika bra som konkurrenterna i vår bransch.

Har ni vidtagit några åtgärder i Lensway nu som gör att bolagets försäljning går bättre redan i april och maj?

– Vi har definitivt vidtagit proaktiva åtgärder för att växa verksamheten.

– Det är vårt ansvar.

– Och de åtgärderna visar sig nu i förbättrad utveckling.

Vilka åtgärder är det?

ANNONS

– Av konkurrensskäl kan jag inte precisera vilken typ av åtgärder det handlar om.

Men ni menar alltså att Mühlbach höll nere Lensways utveckling för att kunna köpa bolaget billigt?

– Det lär vara uppgifter kring det som kommer att framkomma under rättegången.

Klicka här för att läsa hela Coastal Contacts niosidiga stämning av Daniel Mühlbach som pdf-fil.

Coastal Contacts talesperson Terry Vanderkruyk hör av sig igen senare under torsdagkvällen:

– Vad gäller frågan om vilket belopp vi kräver av Mühlbach i skadestånd, så är svaret att det beloppet håller på att fastställas eftersom vi fortfarande bedömer hur stor skadan är av Mühlbachs misskötsel.

– Det är upp till domstolen att bestämma det slutgiltiga beloppet.

– Och vad gäller frågan om Mühlbach har framfört kritik i styrelsen mot Coastal Contacts-ledningens ersättningsnivåer, så är vår kommentar att vi som regel inte offentliggör detaljer om våra styrelsemöten.

ANNONS

– Påståenden om kompensationsnivåer har inget att göra med Mühlbachs misskötsel.

Vanderkruyk kan i övrigt bekräfta att det har inlämnats en stämning mot Coastal Contacts från tidigare anställda i Lensways företagsledning.

– Det har inlämnats en stämning, men vår uppfattning är att alla påståenden är vidlyftiga och saknar grund.

– Vi känner oss säkra på att vi kommer att vinna den rättsprocessen.

Går det att säga något mer om varför dessa anställda blev uppsagda?

– Vi vill inte gå in på det, utan låter domstolsprocessen ha sin gång.

Vanderkruyk kan inte säga vilken domstol de anställda lämnat in sin stämning till.

– Men vi har anlitat en advokat i Sverige.

ANNONS

I övrigt vill Vanderkruyk understryka att Lensway är ett bra företag.

– Men vi känner att Mühlbach bröt mot sina plikter som chef för Lensway, och satte sina egna intressen före Coastal Contacts aktieägares intressen.

– Så vi skyddar Lensway mot det, och gör det framgångsrikt.

– Nu när Mühlbach är ute ur bilden, kan vi ägna oss åt att vidareutveckla Lensway.

Vad ser ni för potential med Lensway och Coastal Contacts som helhet? Hur pass stort företag kan koncernen bli?

– Vi ger inga prognoser, men man kan säga att vi ser betydande potential i kontaktlins-verksamheten genom att fortsätta få allt fler att köpa hos oss via internet istället för via traditionella kanaler.

– Där ska vi fortsätta växa organiskt.

– Och så ser vi mycket stora möjligheter inom glasögon-området.

ANNONS

– Den delen är ännu i tidig utvecklingsfas, där allt fler kunder börjar inse att man kan köpa glasögon av hög kvalitet via internet.

– Under vårt andra bokföringsmässiga kvartal som varar februari till april, sålde vi över 60.000 glasögon inom hela Coastal Contacts-koncernen.

– Vi vet att kunderna är nöjda med våra produkter och tjänster.

– Och vi tror att det kommer att växa fram en marknadsledare inom det mycket stora marknadssegment som glasögon utgör i Europa, Nordamerika och Asien.

– Det säljs glasögon för 37 miljarder dollar per år på de marknader som Coastal Contacts-koncernen finns på idag.

– Och totalt i världen säljs det glasögon för över 60 miljarder dollar per år.

– Inget enskilt företag har ännu utkristalliserats som marknadsledande där.

– Vi tror för vår del att vi är välpositionerade för att bli marknadsledande på den marknaden.

ANNONS

– Vi anser att det är en mycket intressant möjlighet för oss och våra aktieägare.

Anser ni att Coastal Contacts-aktien är missförstådd bland investerare?

– Som företag anser vi att vår aktie är undervärderad.

Varför?

– Det får experterna avgöra.

– Vårt fokus är att sköta och expandera verksamheten, bygga en global plattform och skapa något av värde för våra aktieägare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS