Skurups Sparbank har enligt Svenskt Kvalitetsindex Sveriges nöjdaste privatkunder. Kontrasten mot Swedbanks företagskunder är bjärt.
Sparbankens kunder nöjdare än Swedbanks
Mest läst i kategorin
Förra veckan meddelade undersökningsföretaget Svenskt Kvalitetsindex att Swedbank har Sveriges minst nöjda företagskunder – möjligen förvånande för dem som ett par veckor dessförinnan läst om Affärsvärldens och Eastbrooks utmärkelse för ”Årets Affärsbank”, där Swedbank vann, just på grund av deras mest nöjda företagskunder.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Finans och Försäkring som skickas ut varje måndag.
– Det kan möjligen bero på att vi tittar mer på medelstora och stora företag, förklarade Eastbrooks Kristian Sundberg diskrepansen.
Johan Parmler på Svenskt Kvalitetsindex håller med:
– Vi filtrerar inte på storlek utan försöker vara representativa för bankernas hela kundunderlag.
För ett par år sedan hände samma sak på företagssidan, berättar han:
– Danske Bank vann ”Årets Affärsbank”, medan de i vår mätning rasade kraftigt.
Han nämner även att olika mätperioder kan spela in i varför resultaten blir olika mellan utvärderingarna. SKI:s undersökning genomfördes under augusti och september.
Idag, på fredagen, meddelar så lilla fristående sparbanken Skurups Sparbank att deras kunder – privatkunder, visserligen – är de nöjdaste i Sverige, enligt bankundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex.
Skillnaden återspeglas på företagssidan: Sparbankerna, som är fristående från Swedbank, har enligt Svenskt Kvalitetsindex mycket nöjdare kunder än Swedbank, och får tillsammans med Handelsbanken bäst betyg bland bankerna.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.