Realtid

Sopförgiftade kan få skadestånd

administrator
administrator
Uppdaterad: 17 sep. 2009Publicerad: 17 sep. 2009

Holländska Trafigura chartrade ett fartyg som fraktade en last oljeavfall till Elfenbenskusten och dumpade den där för tre år sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta tog tiotalet liv och över 100.000 sjuka strömmade in till sjukhus och kliniker.

Företaget har gått med på att betala mångmiljonskadestånd till tiotusentals offer enligt en uppgörelse som målsägarna nu överväger, skriver tidningen The Independent. Målet har gått till högre domstol och är en av de största kollektiva stämningarna i Storbritannien.

Oljehandelsföretaget Trafigura stämdes i London, där det har sitt huvudkontor, men parterna är på väg att nå en förlikning utanför domstolen i slutet av september, sade jurister i onsdags.

– En internationellt giltig förlikning övervägs av parterna och just nu förefaller den acceptabel för de flesta målsägarna, om än inte alla, heter det i ett gemensamt uttalande.

Trafigura, som anlitar en av Storbritanniens med hårdhudade juristfirmor, hävdar ändå att det inte bär ansvaret för dödsfallen och de allvarliga skadorna.

– De senaste veckorna har vi tillsammans med Trafigura undersökt möjligheten att lösa 30 000 krav, säger advokaten Martyn Day till The Independent. Han står i spetsen för den kollektiva stämningen.

– Vi har nått dit hän att vi kunnat lägga fram en uppgörelse för målsägarna. Jag är optimistisk om utgången och målsägarna är mycket nöjda.

Ett fartyg, som Trafigura chartrat, lastade av 500 kubikmeter oljeavfall på en offentlig plats utanför landets största stad Abidjan i augusti 2006. Förra året fängslades två män för dådet, som vållade bland annat missfall, fosterskador, andningssvårigheter, kräkningar, diarréer och näsblödningar hos de drabbade. De gripna männen arbetade för en underentreprenör.

ANNONS

Intern e-posttrafik som Greenpeace kommit över från Trafigura tyder på att företaget köpt billig, smutsig olja på den internationella marknaden. Företaget ska ha räknat med att det var lönsamt att rena oljan. Men i stället för att låta ett raffinaderi ta hand om den fördes den till ett Panamaregistrerat fartyg, uppankrat utanför Gibraltar, där oljan skulle behandlas med natriumhydroxid (kaustik soda) och katalytisk rening.

Ett säljbar bränsle och ett giftigt oljeavfall blev resultatet. Först fraktades avfallet till Amsterdam i Holland. Där blev det för dyrt att ta hand om avfallet, när det stod klart hur giftigt det var, och fartyget fortsatte resan till Elfenbenskusten. Avfallets exakt sammansättning är fortfarande omstridd.

Trafigura ingick en förlikning med regeringen i Elfenbenskusten i fjol för motsvarande 1,6 miljarder kronor och undgick därmed åtal där.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]