Realtid

Sonys ex-chef varnar för framtiden

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 okt. 2006Publicerad: 10 okt. 2006

Nobuyuki Idei, Sonys tidigare koncernchef, varnar för att den japanska konsumentmarknaden för elektronikindustrin håller på att dö. För att industrin ska överleva måste den ändra sig radikalt. I en intervju berättar han bland annat om sin syn på Sonys misslyckanden och samarbetet med Ericsson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I slutet av juli i år visade den japanska elektronikkoncernen Sony vinst för det brutna räkenskapets första kvartal. Det var första gången på fyra år som siffrorna inte var röda. Det som bidrog till det positiva resultatet var då bland annat försäljningen av platta tv-apparater och Sony Ericssons försäljning.

Förra året fick Nobuyuki Idei gå från sin post som koncernchef men sitter sedan dess i företagets rådgivande styrelse. Under en intervju vid the European Technology Round Table i Barcelona förklarade Idei vad som gått fel för Sony under hans tio år på företaget.

Enligt honom har företaget under 1995 till 2005 lidigt mycket av den starka konkurrensen från Microsofts produkt Xbox och Apples iPod. Under den här tiden tvingades företaget omorganiseras och skära ned kostnaderna. Även om han nu är optimistisk kring företagets framtid så anser han att Sony har fått betala ett högt pris. Det skriver amerikansk press.

Anledningen till Sonys nederlag gentemot konkurrenten Microsofts Xbox 360 förklarar han med att Sony har varit väldigt teknikinriktat. Sony arbetade bland annat med IBM för att få fram en processor och teknikutvecklingen visade sig ta längre tid än vad som planerats från början. Det gjorde att lanseringen av Sonys Playstation 3 sköts upp gång på gång.

Under intervjun så varnade han också för att den japanska konsumentelektronikindustrin håller på att dö ut. Den negativa trenden började han se redan för tio år sedan. För att företag i branschen ska kunna överleva menar han att konsumentelektronikbranschen måste förändra sig. Det måste ske en konsolidering och företagen måste inse att tv:n kommer bli hemmets internetportal i framtiden.

Samarbetet med IBM kring Playstation 3 har inte varit det enda under årens lopp. Under intervjun avslöjade Idei att han tvivlade på att det var en bra idé för Sony att involvera sig i Hollywood som de gjorde genom förvärvet av Comlombia Pictures 1989.

Alliansen med koreanska Samsung var han först väldigt kritisk till, men snart insåg han att det inte går som företag att göra allt själv.

Idei nämnde även samarbetet med Ericsson i intervjun. För Sony har det varit en utmaning att vara global. Anledningen till att företaget även ingick en alliansen med Ericsson var för att de inte kunde sälja sina egna mobiltelefoner globalt. Alliansen innebär inga stora kapitalkostnader för att sprida företagens produkter.

ANNONS

De närmaste tio åren tror Idei att telekomindustrin kommer att förändras radikalt. Gränsen mellan mobiltelefoner och datorer kommer att raderas ut allt mer och Google kommer att finnas på telefonen och i dataspel.

När Nobuyuki Idei slutade som koncernchef förra året tog en walesare över hans plats. Sir Howard Stringer är företagets första icke japanska vd. Ett bra beslut konstaterade Idei, samtidigt hoppades han att nästa vd kommer bli en ung japan som är en ”net citizen”.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS