Framgångarna för mobiltillverkaren Sony Ericsson får delägarna Ericsson och Sony att planera för nya samarbetsprojekt.
Sony och Ericsson håller ihop
Mest läst i kategorin
Det avslöjade Sonys vd Howard Stringer i samband med att telekombranschens egen mässa, 3GSM, inleddes i Barcelona.
– Jo, vi tittar på olika möjligheter till nya samarbeten, säger Howard Stringer till TT och fortsätter:
– Ett möjligt område är IP-tv, tv över internet. Tekniken visade vi redan i början av det här året på konsumentelektronikmässan i Las Vegas.
Alla vill tillhöra ett vinnande lag. Sålunda fanns både Howard Stringer och Ericsson vd Carl-Henric Svanberg på scenen, när Sony Ericssons vd Miles Flint höll presskonferens på söndagskvällen.
Att ägarna efter fem år är nöjda med resultatet för gemensamma bolaget Sony Ericsson råder det inget tvivel om.
– Många samarbetsprojekt av den här typen havererar, då man efter en tid drar åt olika håll och har egna agendor. Men i det här fallet har vi kunnat utnyttja våra gemensamma specialiteter fullt ut och det har gett resultat, säger Carl-Henric Svanberg.
Han bekräftar att det pågår samtal med Sony om andra samarbeten, men han vill inte ge sig in i ett resonemang om vad samtalen handlar om.
– Pratar gör vi, men vi kan inte säga något om innehållet.
Sony Ericsson presenterade redan för en dryg vecka sedan en lång rad nya mobiltelefoner. Det gäller att synas när branschmässan 3GSM drar i gång och inte försvinna i floden av nyheter som väntar.
Frånsett en ny supertunn 3G-telefon var de viktigaste modellerna ett antal mobiler för de så kallade utvecklingsmarknaderna i till exempel Indien, Kina, Sydamerika, Östeuropa och Asien.
Traditionellt har Sony Ericsson siktat in sig på de dyraste och mest avancerade modellerna, där pengarna finns att tjäna. Men nu gäller det att hänga med när det är dags för hundratals miljoner människor att byta ut sina första mobiler.
– Vi räknar med att minst 400 miljoner mobiler på de här marknaderna ska bytas ut under 2007, säger Miles Flint.
Branschen räknar med att det ska säljas drygt en miljard mobiler under nästa år. Det betyder att en stor majoritet av dem kommer att säljas på marknader där köpkraften är som lägst.
– Mobilanvändarna vill inte bara ha en billig telefon, de vill ha en bra också. Därför kommer också de att ha kamera, radio och musikspelare. Utmaningen för oss är att kunna pressa produktionskostnaderna, så att de har råd också, säger Flint.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.