Med Sony Ericssons rekordkvartal visar mobiltillverkaren att det inte är omöjligt att bli trea på världsmarknaden. Men det kommer att bli tufft. Allt fler konkurrenter tar sig in på Sony Ericssons område genom att leverera tekniskt avancerade telefoner.
Sony Ericssons mål inte omöjligt

Mest läst i kategorin
Femårsjubilaren Sony Ericsson lyckades överraska analytikerna totalt i går med sin bästa rapport någonsin.
– De har verkligen lyckats! Det var ett väldigt bra resultat, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner.
– Deras satsning på high-end segmentet har verkligen fungerat. Att Sony Ericsson kan presentera lika bra marginaler som Nokia är fantastiskt, säger Greger Johansson, analytiker på Redeye.
Det som överraskade var bland annat vinsten som var nära dubbelt så bra som analytikerna förväntade sig. Vinsten före skatt steg från 151 miljoner euro till 433 miljoner euro. Det var en ökning med nära 187 procent jämfört med samma period förra året.
Analytikerna förväntade sig 16,7 miljoner sålda mobiltelefoner enligt en sammanställning av SME Direkt men Sony Ericsson levererade hela 19,8 miljoner enheter under det tredje kvartalet. Det kan jämföras med de 15,7 miljoner telefoner som de sålde kvartalet innan.
Företagets mål är att bli nummer tre på marknaden, ett mål som många analytiker ansett varit omöjligt att nå.
– Innan var det ett orealistiskt mål. Men efter den här rapporten är det kanske inte så omöjligt ändå, säger Greger Johansson.
Sony Ericsson är i dag en realtivt liten spelare. Nokias marknadsandel ligger på runt 34 procent, Motorola 22 procent, Samsung 11 procent och sen kommer Sony Ericsson med sina runt 7 procent. LG ligger strax därefter med 6 procent enligt tidigare sammanställning från Gartner. Efter den här rapporten har Sony Ericssons marknadsandel ökat till 8 procent.
Enligt Carolina Milanesi ökar gapet mellan LG och Sony Ericsson hela tiden men att nå tredje platsen blir svårt.
– Även om de verkligen visar att de kan leverera och är något att räkna med, är det långt till Samsung. Marknaden kommer dessutom att bli tuffare framöver. Ericsson har lyckats väldigt bra med sina Walkman-telefoner men musik i mobiltelefonerna blir allt hetare och det gör att andra konkurrenter kommer att göra allt för att ta plats på den marknaden. De geografiska marknaderna som växer mest framöver är dessutom i länder där användarna köper billiga telefoner och i det segmentet finns inte Sony Ericsson, säger hon.
För att lyckas måste Sony Ericsson fortsätta leverera tekniskt avancerade telefoner, leverera attraktiva designade telefoner, de måste troligtvis satsa på tunnare enheter, satsa mer på mellansegmentet och bygga upp sitt varumärke i länder där användare vill uppgradera sina telefoner till mer avancerade som i Latinamerika och Östeuropa.
– De måste se till att när personer byter mobiltelefon är det Sony Ericssons mobiler som de väljer och inte en Nokia som de kanske är mer vana med att använda, säger Carolina Milanesi.
Än har inte Sony Ericssons konkurrenter presenterat sina rapporter. Men LG förväntas inte komma i närheten av Sony Ericssons siffror. Bolaget har i dagsläget nästan bara en telefon som lyckats locka marknaden med, nämligen deras Chocolate.
Samsung spås däremot visa bättre siffror än föregående kvartal och Nokia och Motorola förväntas visa fortsatt fina siffror när det gäller mobilförsäljningen.
Att Sony Ericsson och Ericsson aviserat att de ska öka samarbetet tror varken Carolina Milanesi eller Greger Johansson kommer att påverka speciellt mycket.
– På sikt kanske det är bra men från företagens sida är det mest mycket snack, säger Greger Johansson.