Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson vill ha en plats i branschens topp-tre-liga de närmaste fem åren och öppnar till hösten en ny flaggskeppsbutik i centrala London. Ambitionerna har sänkts något sedan samgåendet för fem år sedan när målet var att bli etta.
Sony Ericsson vill inte vara bäst

Mest läst i kategorin
Fem år har passerat sedan samgåendet mellan japanska Sonys och Ericssons mobildivisioner och det är dags att tona ner nybyggarandan till förmån för trovärdigheten.
Som ett led i det arbetet omdefinierar Sony Ericsson nu målsättningen om att bli etta, till den något mer ödmjuka målsättningen – topp-tre, skriver Financial Times.
Det har gått över förväntan om man ser till det dödläge varumärket befann sig i innan samgåendet med den japanska tillverkaren, när många befarade undergången för mobiljätten.
Vändningen kom med lanseringen av kameror och musikspelare i mobiltelefonerna och nu visar Sony Ericsson äntligen starka siffror. Bara i år har bolaget ökat försäljningen med 41 procent jämfört med samma period förra året.
Men med en marknadsandel om 6,7 procent är det ändå mer rimligt att sträva efter en topp-tre-position, säger Miles Flint, vd för Sony Ericsson Mobile Communications.
För att öka kännedomen om Sony Ericssons varumärke i samband med femårsjubileet, invigs i november en flaggskeppsbutik på a-läget Kensington High Street i centrala London. I den nya butiken ska kunderna kunna uppleva nya produkter och funktioner i en mer avslappnad miljö.
Tanken är att fler konceptbutiker så småningom ska öppnas upp runt om i världen, beroende på utfallet i London. Utvärdering sker i början av 2007 och därefter kan Stockholm bli aktuellt, erfar Realtid.se.