Sony Ericsson presenterade flera nya mobiltelefoner i dag. En tunn Walkmantelefon drog till sig mest uppmärksamhet.
Sony Ericsson vill bredda sig
Mest läst i kategorin
Men analytiker sätter frågetecken för satsningen på lågpristelefoner.
Sony Ericsson har de senaste åren byggt upp sin produktportfölj kring två koncept: musiktelefoner under varumärket Walkman och kameratelefoner under varumärket Cyber-shot, båda lånade från Sony.
Den första Walkmantelefonen lanserades i augusti 2005. Sedan dess har Sony Ericsson sålt 20 miljoner sådana. På tisdagen presenterades två nya modeller, W 880 och W 610. Den senare är en vidareutveckling av W 810, som kom för ett år sedan.
Den riktiga nyheten är W 880, som med sina 9,4 millimeter är bolagets hittills tunnaste mobil. Tunna telefoner är den senaste designtrenden i mobilvärlden, startad av amerikanska Motorola med dess Razr-serie.
– Den är lika tunn som ett cd-fodral, men innehåller betydligt mer musik, sade Jacob Rydén, ansvarig för Walkman i Norden och Baltikum.
Den första telefonen under varumärket Cyber-shot lanserades i somras. Sedan dess har 4,5 miljoner Cyber-shot-telefoner sålts. Nu breddar Sony Ericsson Cyber-shot-familjen med två nya mobiler, K 810 och K 550. Även här handlar det om en enklare och en mer avancerad modell.
Två enklare kameratelefoner presenterades också, avsedda för massmarknaden. Dessutom två bastelefoner som bara ska släppas i utvecklingsländer.
Sony Ericsson har skaffat sig den näst högsta lönsamheten i branschen genom att sälja dyrare telefoner med högre marginaler. Men ska bolaget nå målet att bli trea i världen måste det in och slåss på lågprismarknaderna med ettan Nokia och tvåan Motorola.
– Produkterna som de lanserar i de övre segmenten ser väldigt lovande ut, däremot så är low-end-modellerna ingen given hit, säger Jan Ihrfelt, telekomanalytiker på Swedbank. Det är inget extra med de här modellerna som inte Nokia eller Motorola har.
Han tror att Sony Ericsson kommer att få det tufft att ta andelar från de två stora på dessa marknader. Bolagets möjlighet är att operatörerna kan vilja ha fler tillverkare att välja mellan.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.