Sony Ericsson fortsätter att öka försäljningen. Men stigande kostnader bidrar till att vinsten inte växer lika snabbt.
Sony Ericsson tar in på konkurrenter
Mest läst i kategorin
Den nya delårsrapporten för sista kvartalet i fjol visar en vinst på 1,3 miljarder kronor, en rejäl ökning jämfört med vinsten på 0,4 miljarder kronor ett år tidigare. Men ändå var vinsten i underkant, aktieanalytikerna hade väntat sig högre siffror.
Försäljningen steg till 18,2 miljarder kronor mot 13,1 miljarder kronor ett år tidigare. Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby är nöjd med siffrorna.
– Vi har nått ett starkt resultat under fjärde kvartalet med fortsatt bra tillväxt för både volym och försäljning. Marknadsandelen fortsätter att öka något och ligger nu strax över 7 procent, säger han till TT.
Försäljningen har varit stark i Europa, men också i på de flesta håll i Asien, enligt Wäreby.
– Särskilt bra i Kina där vi gjort stora framsteg, och i Latinamerika tar GSM marknaden med stormsteg och vi är bland de starkaste när det gäller GSM-telefoner, säger Wäreby.
Analytikerna hade i snitt räknat med en kvartalsvinst före skatt på 1,5 miljarder kronor och en försäljning på 17,6 miljarder kronor. Sony Ericsson levererade totalt 12,6 miljoner mobiltelefoner, jämfört med 8,0 miljoner fjärde kvartalet året före.
– Det är ett bokslut som helt okej, det finns inga stora positiva överraskningar men det är heller ingen katastrof på något sätt, säger Johan Strandberg, analytiker på SEB.
Strandberg konstaterar att att resultatet blev sämre än marknaden väntat sig. Det beror, menar han, bland annat på att forskning-, utveckling- och försäljningskostnaderna ökade mer än väntat.
Annars är försäljningen bra och snittpriset bra. Resultatet är lite svagt och förväntningarna har varit lite högt ställda på vinstnivån, men man verkar ha hållit sina marknadsandelar och det rullar på bra.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.