Sony Ericsson tar marknadsandelar, visar bättre resultat än väntat och verkar inte ha påverkats av prispressen som de andra konkurrenterna. Det gör att Miles Flint allt mer närmar sig sitt mål att bli trea på mobiltelefonmarknaden. Samtidigt varnar analytiker för att 2007 kommer att bli tufft.
Sony Ericsson kan gå om Samsung
Mest läst i kategorin
Ännu en gång slår Sony Ericsson analytikernas förväntningar. Vinsten före skatt hamnade på 502 miljoner euro för det fjärde kvartalet. Motsvarande period ett år tidigare låg vinsten på 206 miljoner euro. Enligt en sammanställning från SME direkt förväntades en vinst före skatt på 439 miljoner euro.
Men det var inte bara resultatet som slog förväntningarna. Sony Ericsson sålde 26 miljoner telefoner och förväntningarna låg på 22,9 miljoner enligt en sammanställning av SME Direkt.
– Det är ett väldigt bra resultat. Själva beskrev de kvartalet som onormalt starkt inte minst när det gällde priset per såld telefon som var högt jämfört med konkurrenternas. Det kanske innebär att de inte tror att 2007 blir riktigt lika bra. Det kommer att bli tuffare framöver för Sony Ericsson. Flera konkurrenter har visat på bra mer avancerade mobiltelefoner vilket kan påverka bolaget, säger Greger Johansson, analytiker på Redeye.
Enligt Sony Ericsson ökade bolagets marknadsandel under fjärde kvartalet till cirka 9 procent, en ökning med drygt 2 procent jämfört med samma period 2005.
Miles Flint upprepar dessutom sitt mål att bli nummer tre på världsmarknaden. I dag dominerar Nokia marknaden. Därefter finns Motorola som en ohotad två. Sony Ericsson har därför sikte på att gå om trean Samsung.
– Nu ligger Sony Ericsson på en marknadsandel på runt 9 procent och det är inte omöjligt att den siffran kommer bli 10 procent snart. Samsung ligger på drygt 11 procent så det är inte omöjligt att företaget kan bli trea i världen. Samtidigt blir konkurrensen allt hårdare och i slutet av året kommer det bli svårt att överraska marknaden lika positivt som nu, säger Greger Johansson.
Framgångarna för Sony Ericsson förklarar han med en stor efterfrågan på företagets kameratelefoner K800 och K790 men även företagets Walkman-telefoner.
Tillväxten har varit särskilt stark i Latinamerika och Sydostasien men även i Europa. Det är där som marknaden främst sett stor efterfrågan på mellan segmentet och billigare telefoner. Anledningen till att även Sony Ericsson har märkt av en tillväxt där menar Greger Johansson är att företaget även satsat på en del lite billigare telefoner.
Att företaget inte tävlar inom segmentet med lågpristelefoner förklarar även varför Sony Ericsson inte drabbats av den prispress som både Samsung, Nokia och Motorola märkt av.
Totalt för året sålde bolafet 75 miljoner mobiltelefoner. Av detta var 60 miljoner musiktelefoner varav 17 miljoner var Walkmantelefoner.
Tidigare trodde bolaget att 950 miljoner telefoner skulle säljas globalt under året men beräknar har ändrats och nu talar bolaget istället om 980 miljoner telefoner. 2007 spås den globala mobiltelefonmarknaden sälja 1.100 miljoner mobiltelefoner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.