"Vi har inte satt upp någon tidtabell, men vi vill bli en av världens tre största tillverkare", säger Anders Runevad i sin första intervju som vice vd i Sony Ericsson
Sony Ericsson-chef spänner bågen
Mest läst i kategorin
Sedan en dryg månad är han hälftenägaren Ericssons man i ledningen.
I dag har Sony Ericsson cirka nio procent av världsmarknaden och har bitit sig fast som en av de spelare som är att räkna med. Branschen i övrigt går mot att de stora blir större, medan de mindre allt mindre.
Gapet till dagens trea Samsung med 12 procent av marknaden krymper.
Men det är en bra bit kvar, via tvåan Motorola, till ettan Nokia med 37 procent av världsmarknaden. Inget är kanske omöjligt. På 3 G-sidan, där försäljningsökningen är störst, har Sony Ericsson cirka 20 procent av världsmarknaden.
Med sin bakgrund har Anders Runevad en hel del erfarenheter som kommer till nytta i det nya jobbet. Från arbetet hos Ericsson i Singapore, med ansvar för andra asiatiska marknader, från jobb i USA, och nu senast från tre år i Brasilien.
– Jag kan branschen från olika marknader och har goda kontakter bland operatörer i hela världen och inte minst då på de marknader som har den snabbaste utvecklingen, säger Anders Runevad.
Kina toppade till exempel länge mobilutvecklingen med fem miljoner nya abonnenter i månaden. Numera slås de siffrorna av Indien, där tillväxten är sex miljoner nya mobilanvändare i månaden.
På branschmässan 3GSM, som nyligen avslutats i Barcelona var det läge att visa upp sig på allvar.
– Det är viktigt att möta kunderna vid ett sådant här tillfälle. På sikt handlar det om att gemensamt komma fram till hur det framtida produktprogrammet ska utvecklas, säger Anders Runevad.
Han har gedigen erfarenhet av både mobiler och nät och började på Ericssons mobiltillverkning 1985.
– Jag jobbade i Lund, i det som numera är Ericsson Mobile Platforms. Då satt vi i en lada bakom tekniska högskolan, säger Anders Runevad.
Fram till 2002 var mobiltelefontillverkning en del av Ericsson, då det nya Sony Ericsson skapades.
Några tvärsäkra uttalanden om vad branschen behöver kommer inte från Anders Runevad ännu. Men när 60 procent av den en miljard mobiler som ska säljas nästa år ska köpas av människor i så kallade tillväxtmarknader som Indien, Kina och Asien gäller några saker:
– Att se till att ha bredd på produktportföljen, kunna producera till allt lägre priser och se till att också billigare telefoner får till exempel inbyggda musikspelare, säger Anders Runevad.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.